„Król nos” dinozaurów. Rhinorex condrupus

Nowo odkryty dinozaur żył na terenie dzisiejszego stanu Utah, około 75 milionów lat temu w okresie późnej kredy. Badaczy zadziwił osobliwym kształtem wielkiego nosa.

Publikacja: 23.09.2014 07:45

Fot. Julius Csotonyi

Foto: Uniwersytet Stanowy Karoliny Północnej

Odkrywcy z Uniwersytetu stanowego Karoliny Północnej i Brigham Young University, nadali mu nazwę Rhinorex condrupus. Samo słowo „Rhinorex" oznacza „króla nosa". Roślinożerny gad spokrewniony był blisko z hadrozaurami, ale w przeciwieństwie do swych krewniaków nie miał charakterystycznego grzebienia na głowie i grzbiecie.

Terry Gates z Uniwersytetu Karoliny Północnej i Rodney Sheetz z Brigham Young Museum of Paleontology znaleźli kości w muzealnym magazynie. Pierwsze kości zostały wydobyte w 1990 r. Znalezisko wzbudziło zainteresowanie ze względu na dobrze zachowane odciski skóry. Kiedy Gates i Sheetz zrekonstruowali czaszkę, zdali sobie sprawę, że mają do czynienia nowym gatunkiem dinozaura.

— Dostaliśmy prawie całą czaszkę, która okazała się wspaniała — powiedział Gates — Ale przygotowanie były bardzo żmudne. Zajęły nam dwa lata. Wydłubywaliśmy skamielinę z piaskowca w którym była uwięziona. To było jak wykopywanie czaszki dinozaura z betonowego podjazdu.

Na podstawie zachowanych kości naukowcy oszacowali długość gada na 9 metrów, a wagę ciała na 3,8 tony. Rhinorex condrupus żył w na bagnach około 50 km od wybrzeża.

— Znaleźliśmy inne hadrozaury z tego samego okresu, ale żyły ponad 300 km na na południe i były przystosowane do innego środowiska — powiedział Gates. — To odkrycie pomaga nam umieścić współczesne sobie gatunki we właściwym czasie i miejscu.

Tajemnicą pozostaje funkcja wielkiego nosa. Naukowcy na razie jeszcze nie ustalili, do czego służył tym gadom.

— Jeśli ten dinozaur był podobny do swoich krewnych to prawdopodobnie nie miał super węchu — wyjaśnia Gates. — Ale może nos był wykorzystywany jako sposób na przyciągnięcie samic, lub służył do rozpoznawania osobników tego samego gatunku, a nawet — jak duży dziób — do rozdrabniania roślin.