Słodki obłok spowija gwiazdę

Cząsteczki cukru w obłoku gazu otaczającym młodą odległą gwiazdę po raz pierwszy dostrzegli astronomowie

Publikacja: 30.08.2012 00:53

Słodki obłok spowija gwiazdę

Foto: copyright PhotoXpress.com

Badacze odkryli cząsteczki węglowodanu (zawierającego węgiel, wodór i tlen) w obłoku otaczającym gwiazdę podwójną IRAS 16293-2422.

– W dysku gazu i pyłu otaczającym nowo powstałą gwiazdę znaleźliśmy aldehyd glikolowy, który jest prostą formą cukru, niewiele różniącą się od tego, który wsypujemy do kawy – powiedział Jes Jorgensen z Instytutu Nielsa Bohra w Danii. – Cząsteczka ta jest jednym ze składników w procesie formowania się kwasów nukleinowych (RNA), które – podobnie jak kwas deoksyrybonukleinowy (DNA) – są „cegiełkami" z których powstaje życie.

Odkrycie cukrów to według badaczy dowód, że związki chemiczne konieczne do budowy żywych organizmów pojawiają się w już w momencie formowania się układów planetarnych.

Odkrycie było możliwe dzięki obserwacjom radioteleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) budowanego wysiłkiem międzynarodowym na płaskowyżu Chajnantor w Chile.

Obłoki gazu i pyłu, które zagęszczają się, formując nowe gwiazdy są bardzo zimne – zazwyczaj mają

ok. 10 stopni powyżej zera absolutnego. Wiele gazów krzepnie jako lód na cząstkach pyłu. Cząstki łączą się razem i tworzą bardziej skomplikowane molekuły. Gdy w środku obracającego się obłoku gazu i pyłu powstanie w końcu gwiazda, rozgrzewa wewnętrzne partie obłoku do temperatury pokojowej, powodując odparowanie chemicznie złożonych cząsteczek i tworząc gazy emitujące charakterystyczne promieniowanie radiowe, które właśnie zarejestrowali naukowcy za pomocą radioteleskopu ALMA.

– Odpowiedź na pytanie: na ile złożone mogą się stać te cząsteczki, zanim zostaną częścią nowych planet, może pomóc zrozumieć, w jaki sposób mogło powstać życie – uważa Jes Jorgensen.

– To co naprawdę ciekawe, to fakt, że cząsteczki cukru przemieszczają się w kierunku jednej z gwiazd układu – powiedziała Cécile Favre z Uniwersytetu Aarhus w Danii. – Są nie tylko w odpowiednim miejscu, aby znaleźć drogę na planetę, ale poruszają się też we właściwym kierunku.