Materiał partnera: VISA

Czy smartfon wystarczy, żeby zrobić zakupy w internecie?

Tak, staje się on integralnym elementem codziennego życia i służy także do robienia zakupów w internecie, jak również płacenia – szybko i wygodnie. Z badania Visa1 wynika, że 79 proc. polskich konsumentów szuka za pomocą smartfonów w internecie interesujących ich produktów i usług, a 71 proc. płaci za nie w ten sposób.

Handel w internecie prężnie się rozwija. Jak płatności smartfonem wpływają na sektor e-commerce?

Konsumenci coraz częściej kupują online, a sklepy stają się bardziej cyfrowe. Polacy pozytywnie oceniają sklepy, które oferują cyfrowe metody płatności – aż 80 proc. uważa je za nowoczesne, a 76 proc. postrzega to jako wyraz dbałości o potrzeby klienta2. Nowoczesne rozwiązania płatnicze są więc ważnym czynnikiem przy wyborze sklepu przez kupujących. Dlatego duże znaczenie dla dalszego upowszechniania zakupów w kanale e-commerce może mieć łatwość i szybkość płatności.

Jakie najbardziej innowacyjne metody płacenia w sieci może pan wskazać?

Oczywiście z naszej perspektywy istotna jest Visa Mobile – szybki, intuicyjny i bezpieczny sposób płatności kartą w internecie. Wystarczy tylko wpisać swój numer telefonu i potwierdzić płatność w aplikacji bankowej lub w aplikacji Visa Mobile. Dzięki Visa Mobile płatności online stają się jeszcze bardziej zbliżone pod względem wygody do transakcji kartowych w sklepach stacjonarnych, z ich intuicyjnością, a jednocześnie wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Pozostańmy przy bezpieczeństwie. Czy płatności kartą zapisaną na smartfonie są tak samo bezpieczne jak te za pomocą plastikowej karty?

Wszystkie płatności Visa, niezależnie od tego, czy konsument korzysta z karty fizycznej czy jej cyfrowego odpowiednika, chronione są tak samo. Co więcej, płatności z zastosowaniem Visa Mobile są stokenizowane. W procesie tokenizacji dane karty są zastępowane przypadkowym ciągiem cyfr, który dla oszustów jest bezużyteczny. Z naszych analiz wynika, że wykorzystanie tokenów Visa doprowadziło do 28-proc. spadku liczby oszustw i 3-proc. wzrostu liczby zatwierdzonych transakcji na świecie, a to pozwoliło sprzedawcom zwiększyć sprzedaż3. Visa działa bez zakłóceń, a nasza sieć chroni każdego, kto kupuje, sprzedaje lub przekazuje pieniądze.

Jak sprawdzają się smartfony w tradycyjnym handlu?

Wiele lat temu płacenie telefonem za codzienne zakupy w sklepach mogło wydawać się nieosiągalne. Z badania Visa4 wynika, że obecnie już jeden na pięciu Polaków używa smartfona, płacąc za zakupy stacjonarne. Warto dodać, że dzięki technologii Visa Tap to Phone smartfon może być też wykorzystany jako terminal płatniczy. Jest to szczególnie praktyczna forma przyjmowania płatności cyfrowych przez drobnych sprzedawców. Aż 46 proc. polskich konsumentów byłoby skłonnych zapłacić w ten sposób5. Moim zdaniem przyszłość handlu i płatności za zakupy będzie połączeniem tego co fizyczne i cyfrowe, a smartfon będzie odgrywał w nich bardzo dużą rolę.

PRZYPISY:

1) Źródło: Badanie CEE Visa Payments Study 2022 obejmuje Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Kantar w październiku 2022 r. na próbie 1000 respondentów w wieku 18–65 lat w każdym kraju
2) Badanie „Postawy wobec form płatności” przeprowadzone zostało przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie eService w marcu 2022 roku. Wykorzystano w nim technikę CAWI, w każdym kraju przebadano reprezentatywną próbę osób w wieku 18–65 lat – łącznie 8931 respondentów. Partnerem badania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, była Visa
3) Analizy własne Visa
4) Źródło: Badanie CEE Visa Payments Study 2022 obejmuje Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Kantar w październiku 2022 r. na próbie 1000 respondentów w wieku 18–65 lat w każdym kraju
5) Tamże

Opinia partnera Cyklu "Rzeczpospolitej" - Analizy "Rzeczpospolitej"

Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

materiały prasowe

Budowanie zaufania jest dziś warunkiem rozwoju gospodarki

Szybko zmieniający się świat sprawia dziś, że coraz istotniejsze w handlu oraz całej gospodarce jest budowanie zaufania. W Visa oznacza to dla nas zapewnianie bezpieczeństwa finansów oraz wygody i spokoju posiadaczom kart i firmom.

Wymaga to od nas połączenia globalnych możliwości i skali funkcjonowania z rzetelną wiedzą o tym, co lokalne. Sieć Visa działa cały czas, przetwarzamy dziesiątki tysięcy transakcji na sekundę, zarówno w wielkich metropoliach, jak i poza nimi, a to nie koniec naszych możliwości. Globalna skala funkcjonowania pozwala nam na odgrywanie kluczowej roli we wspieraniu odporności handlu na zawirowania, z którym musi się mierzyć, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Dzieje się tak nie tylko dzięki niezawodności naszej własnej sieci, która działa przez 99,9999 proc. czasu, ale również poprzez wspieranie banków wydających karty Visa, gdy tego potrzebują.

Nasza praca nie miałaby sensu, gdyby rozwiązania płatnicze, które tworzymy i wdrażamy wspólnie z naszymi partnerami, nie były wykorzystywane przez konsumentów. Dlatego w badaniu, które objęło osiem rynków Europy Środkowo-Wschodniej1, sprawdziliśmy, co Słowacy, Węgrzy, Rumuni czy Polacy sądzą o płatnościach mobilnych. Już zdecydowana większość konsumentów w każdym z tych krajów wie, że może zapłacić za swoje zakupy w sklepie telefonem2. Siedmiu na dziesięciu Polaków i Czechów natomiast płaci za zakupy online tego typu urządzeniem, ceniąc je za szybkość i wygodę3. Wiedząc o tych potrzebach konsumentów, wprowadziliśmy rozwiązania oparte na tych cechach, jak Visa Mobile w Polsce czy Click to Pay w Czechach.

Nie ma innowacji bez bezpieczeństwa

Rozwiązania płatnicze muszą być bezpieczne. Dzięki zaawansowanym funkcjom zarządzania ryzykiem rozwiązania Visa pomagają chronić przed oszustwami, kradzieżą i nieuprawnionym użyciem kart. Tokeny i idea tokenizacji stanowią tu doskonały przykład wartości, którą wnosi Visa. Tokenizacja zapewnia dodatkową warstwę ochrony płatności poprzez zastąpienie numeru karty losowym ciągiem cyfr. Z analiz przeprowadzonych przez Visa w oparciu o dane zebrane od przeszło 8600 wydawców i 800 000 sprzedawców wynika, że wykorzystanie tokenów Visa doprowadziło do 28-proc. spadku liczby oszustw i 3-proc. wzrostu liczby zatwierdzonych transakcji – pozwoliło to sprzedawcom zwiększyć sprzedaż i zaoszczędzić na wydatkach związanych z oszustwami4.

Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat Visa zainwestowała na całym świecie 9 mld dol. w zapobieganie oszustwom i cyberbezpieczeństwo5. Inwestycje te przynoszą rezultaty: pomagamy zapobiegać globalnym oszustwom o szacunkowej wartości 25 mld dol. rocznie, a przypadki oszustw zdarzają się w mniej niż 0,1 proc. transakcji – to jeden z najniższych poziomów spośród wszystkich form płatności. Ponad 1000 specjalistów Visa do spraw cyberbezpieczeństwa analizuje miliony gigabajtów danych, wykorzystując metodę przetwarzania języka naturalnego. Kolejną warstwę stanowią modele uczenia maszynowego, przewidujące i eliminujące miejsca, w których sieć może być podatna na zagrożenia.

Wspieramy firmy, które są kluczowe dla gospodarek

W Visa wspieramy także i wzmacniamy pozycję małych firm, bo wierzymy, że odegrają one zasadniczą rolę w przyczynianiu się do postępu cyfryzacji i wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu. Praktycznie wsparliśmy małe firmy, rozszerzając nowe, niezawodne i bezpieczne metody płatności zarówno w sklepach stacjonarnych, takie jak Tap to Phone, jak i online, wdrażając w Polsce Visa Mobile czy Click to Pay m.in. na rynku czeskim. Podejmujemy także starania z partnerami, aby umożliwić firmom każdej wielkości przyjmowanie płatności cyfrowych. Cieszymy się, że dzięki naszym działaniom w ramach programów Polska Bezgotówkowa, Czechia Pays by Card czy Slovakia Pays by Card wszystkie terminale w Polsce, Czechach i Słowacji są przystosowane do przyjmowania transakcji zbliżeniowych. Sądzimy, że dzięki takim działaniom możliwe będzie tworzenie gospodarek przynoszących korzyści wszystkim.

PRZYPISY:

1) Źródło: Badanie CEE Visa Payments Study 2022 obejmuje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przez firmę badawczą Kantar w październiku 2022 r. na próbie 1000 respondentów w wieku 18–65 lat w każdym kraju
2) Tamże
3) Tamże
4) Analizy własne Visa
5) Lata 2017–2021

Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

Opinia partnera Cyklu "Rzeczpospolitej" - Analizy "Rzeczpospolitej"

Materiał partnera: VISA