W celu utrzymania biznesu małe i średnie przedsiębiorstwa zostały zmuszone do poszukania sposobu na przetrwanie i szybkie dostosowanie się do pandemicznych realiów. Przedsiębiorcy skupili się zatem na wdrażaniu nowych kanałów dotarcia i poszerzania bazy klientów przede wszystkim o tych, którzy chcieli robić zakupy na odległość. Część z firm przeniosła całkowicie swój biznes do internetu, część świadczy swoje usługi w modelu wielokanałowym – łącząc formę stacjonarną ze sprzedażą czy też usługami online. To pokazuje, że polskie firmy potrafią korzystać z możliwości, które niesie ze sobą świat cyfrowy, i coraz częściej to robią. Eksperci prognozują, że do 2027 r. wartość rynku handlu elektronicznego w Polsce ma wzrosnąć do 187 mld zł, a obszar e-commerce w najbliższych latach będzie kluczowy dla coraz większej liczby przedsiębiorców.

Szybki rozwój technologii i nowoczesnych usług cyfrowych oraz rosnące potrzeby i wymagania klientów napędzają dynamikę sprzedaży internetowej. Równolegle, co jest też naturalną konsekwencją cyfryzacji oraz zmian w preferencjach konsumentów, obserwujemy coraz większe zainteresowanie bankowością internetową. Związek Banków Polskich w raporcie Net@Bank podaje, że w pierwszym kwartale 2022 roku ponad 21 mln Polaków korzystało z tego typu rozwiązań. Systematycznie rośnie również liczba użytkowników bankowości mobilnej, czyli osób, które poza korzystaniem z funkcjonalności e-bankowości równolegle korzystają z dostępu do swojego banku z poziomu smartfona.

Popularność bankowości internetowej i mobilnej, oprócz kluczowego wpływu na e-commerce, stała się również motorem do rozwoju nowoczesnych usług płatniczych. Posiadanie konta w banku czy karty płatniczej umożliwia dziś nie tylko skorzystanie z terminala, ale także z innych usług cyfrowych – zakupu biletów czy opłacenia parkingu, kantoru online czy zdalnego załatwiania spraw urzędowych. Dostęp do płatności bezgotówkowych, a także pozytywne wcześniejsze doświadczenia i wiedza na ten temat, są często kluczowe do tego, aby konsumenci z nich korzystali oraz żeby poszukiwali podobnych udogodnień po stronie przedsiębiorców. Dlatego też rosnąca świadomość w obszarze nowoczesnych rozwiązań finansowych wpływa na zmianę sposobów rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcą a klientem. Oprócz standardowych form, takich jak szybkie przelewy, płatności mobilne czy płatności kartowe, coraz więcej firm oferuje usługi odroczonych płatności tzw. buy now, pay later. Umożliwiają one kupującym przesunięcie terminu zapłaty za towar bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Sposób ten zaczyna się cieszyć coraz większą popularnością wśród polskich internautów.

Szybko postępująca cyfryzacja wpływa praktycznie na każdy obszar naszego życia. Zmienia sposób, w jaki uczymy się, odpoczywamy, prowadzimy biznes, jak dokonujemy zakupów oraz jak funkcjonujemy jako społeczeństwo. Ważnym przyszłościowym obszarem cyfryzacji jest budowa spójnych i zaawansowanych ekosystemów, które połączą innowacyjne technologie, płatności i rozwiązania cyfrowe oraz pozwolą na uruchomienie szerokiej gamy usług z myślą o poprawie życia konsumentów i ułatwieniach funkcjonowania przedsiębiorców. Natomiast w dalszym ciągu kluczowym czynnikiem do dalszego rozwoju i adaptacji nowoczesnych rozwiązań technologicznych w każdym z obszarów życia jest edukacja – szczególnie skupiająca się na osobach, które jeszcze nie mają pełnego zaufania do cyfrowego świata.

Miliard transakcji

W ramach Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa zrealizowano już ponad miliard transakcji za pośrednictwem terminali zainstalowanych wśród małych i średnich i przedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji charytatywnych. Terminale do płatności bezgotówkowych, zyskują coraz większą popularność wśród przedsiębiorców z mniejszych ośrodków miejskich i z terenów wiejskich. Ponad 63 proc. instalowanych w ramach Programu terminali trafia do firm z miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców. Fundacja prowadzi też działania edukacyjne dla MŚP na portalu: polskabezgotowkowa.pl/akademiaprzedsiebiorcy