Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!
Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.
Aktualizacja: 24.04.2024 10:08 Publikacja: 20.04.2022 10:29
Foto: Adobe Stock
Wprowadzenie bonifikaty dla najemców nabywających lokal na własność było bez wątpienia instrumentem zachęcającym do tego, aby coraz większa liczba osób zaspokajała swoje potrzeby mieszkaniowe w formie prawa własności do lokalu lub domu mieszkalnego. Ta pomoc publiczna została skierowana do określonej grupy osób. Dostrzegając, że zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych w drodze przekształcenia najmu na prawo własności może sprzyjać podniesieniu dbałości o zajmowane lokale oraz pozwala na bardziej elastyczne reagowanie samych zainteresowanych na zmieniające się warunki na rynku mieszkaniowym, polski ustawodawca od lat 70. ubiegłego wieku wprowadził możliwość nabycia przez najemcę zajmowanej przez niego nieruchomości na własność. Towarzyszy temu uprawnieniu pomoc w postaci środków publicznych, które kierowane są do najemców nabywających nieruchomość na własność w postaci bonifikaty, czyli obniżenia ceny zbywanego lokalu. Takie rozwiązanie, mając na uwadze, że bonifikata może sięgać 90 proc. wartości lokalu, wymaga stworzenia barier zapobiegających temu, żeby nie została wykorzystana w celach czysto spekulacyjnych, ale służyła polepszeniu sytuacji mieszkaniowej najemców. Jak pokazują liczne nowelizacje przepisów regulujących sprzedaż lokali z bonifikatą, osiągnięcie tego celu nie jest proste. W orzecznictwie wskazuje się na konieczność ścisłej wykładni art. 68 ustawy o gospodarce nieruchomościami (u.g.n.) regulującego to zagadnienie, gdyż niewątpliwie jest to regulacja wyjątkowa, szczególnie, gdy dotyczy zwolnienia z obowiązku zwrotu zwaloryzowanej bonifikaty. Z drugiej strony dopuszcza się również odstępstwa od wykładni literalnej, gdy jest to uzasadnione celem tej regulacji (wyrok Sądu Najwyższego z 21 stycznia 2016 r., sygn. akt III CSK 57/15).
Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.
Koszty sporządzenia notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia dla obywatela są porównywalne z kosztami sądowymi i w żadnym wypadku nie można ich uznać za wygórowane – wskazuje Szymon Kołodziej, notariusz, do niedawna rzecznik prasowy Krajowej Rady Notarialnej.
Leasing to umowa cywilnoprawna, która zawiera zasady, w oparciu o które możesz korzystać z pojazdu, a także warunki, na jakich możesz wykupić samochód.
Tylko 6 osób z 29 zdających złożyło z wynikiem pozytywnym egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych. W tym roku po raz pierwszy odbył się on na nowych zasadach.
Nie będzie górnego limitu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców z dużymi przychodami, którzy rozliczają się ryczałtem. Ministerstwo Zdrowia przyznaje, że część z nich straci na reformie.
Niekiedy budowa domu wiąże się ze zmianą przeznaczenia gruntu. W tym celu należy uzyskać pozytywną decyzję o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej i leśnej.
W środę ruszają prace Sejmu nad reformą Trybunału Konstytucyjnego. Plan Bodnara nie jest jednak bez wad. Rządzący biorą to pod uwagę.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas