Do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, prawa energetycznego, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, m.in. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Czytaj więcej
Lakoniczna w treści umowa najmu powierzchni pod automaty nie może przemawiać na korzyść strony, nawet jeśli nie przewiduje zasad ich obsługi.
Zakłada on zmianę art. 18 tej ostatniej ustawy, który reguluje, kiedy wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje i cofa zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych. Dodano dodatkową przesłankę do jego cofnięcia: stwierdzenie w lokalu stanowiącym punkt sprzedaży napojów alkoholowych posiadania automatów do gier wbrew zakazowi określonemu w art. 15j ust. 1 ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, jeśli przedsiębiorca posiadający zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, jest równocześnie posiadaczem samoistnym lub posiadaczem zależnym tego lokalu.
Legalnie tego typu automaty stać mogą jedynie w licencjonowanych kasynach i punktach Totalizatora Sportowego.
– Problem z automatami polega na tym, że zostały one przez państwo polskie zdelegalizowane i zepchnięte – w sposób podszyty emocjami na tle afery hazardowej – w szarą strefę – mówi adwokat Beata Rybicka, partner w kancelarii Rybicka Sieńko. – Zostało to zrobione bez odpowiedniego przygotowania i całościowego planu, co przez kolejne lata wygenerowało straty dla wszystkich – dodaje.
I wskazuje, że projektowane rozwiązanie, tj. zaostrzanie karalności (przy bardzo wysokich sankcjach administracyjnych i karnych) przez odbiór pozwolenia na sprzedaż alkoholu, nie rozwiązuje problemu.
– Przepis jest niezrozumiały, nie wiadomo, czemu miałby służyć, skoro można na przykład spożywać alkohol w kasynach, i świadczy o przerzucaniu problemu automatów do gier na prywatnych przedsiębiorców – ocenia ekspertka.
Z drugiej strony, jak pisaliśmy w zeszłym roku na naszych łamach, egzekwowanie sankcji za nielegalne automaty do gry sprawia dużo problemów (w 2021 r. udało się ściągnąć 0,21 proc. z kar na łączną kwotę 462 mln zł). Odebranie pozwolenia na alkohol, choć też będzie wymagało postępowania dowodowego przed właściwym organem, to przyniesie straty finansowe lokalowi. A to może się okazać wystarczającym „straszakiem”, by zniechęcić do udziału w szarej strefie rynku hazardowego. Koncesję na alkohol będzie można też stracić za dwukrotne (w ciągu sześciu miesięcy) sprzedanie go bez paragonu lub kasy rejestrowej.
Resort finansów podaje, że w 2022 r. przeprowadzono 1083 kontrole, w wyniku których zajęto 4816 nielegalnych automatów do gier.
Etap legislacyjny: konsultacje publiczne