Tak uznał w jednym z najnowszych orzeczeń Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Nie zgodził się z fiskusem, że obsługa loterii promocyjnej piwa zorganizowanej na zlecenie producenta to to samo, co jego reklamowanie, od którego należy się specjalna opłata.
Gra czy promocja
Sprawa dotyczyła spółki, która profesjonalnie zajmuje się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi i motywacyjnymi. Spór zaczął się, gdy w styczniu 2022 r. spółka wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej. Chodziło o potwierdzenie, że – jako firma świadcząca na rzecz klienta usługi organizacji loterii promocyjnej marek jego piwa – nie ma obowiązku wniesienia specjalnej opłaty związanej z reklamą alkoholu w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania VAT na podstawie art. 13² ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Przypomniał, że zgodnie z art. 13² ustawy obowiązek uiszczania opłat dotyczy podmiotów, które w świetle definicji reklamy napojów alkoholowych ją rozpowszechniają. Urzędnicy tłumaczyli jednak, że definicja reklamy zawarta w tej ustawie istotnie rozszerza powszechnie ugruntowane jej rozumienie w orzecznictwie. Za reklamę uważa się bowiem każdą rozpowszechnianą publicznie informację.
Czytaj więcej
Puby, restauracje, agencje reklamowe, sklepy czy inne podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą z tego tytułu opłatę, którą należy odpowiednio zaksięgować.
W konsekwencji, w ocenie fiskusa, każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych uznaje się za ich reklamę. Ustawodawca wyłączył tylko informacje używane do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Dlatego fiskus uznał, że spółka publicznie rozpowszechnia reklamę napojów alkoholowych i ma uiszczać opłatę oraz sporządzać zbiorczą deklarację miesięczną. Jedynie zakupu nagród rzeczowych, na sfinansowanie których pieniądze otrzymywała od klienta, fiskus nie zakwalifikował do świadczenia usług reklamowych.