Sąd: ulotka z godzinami pracy apteki nie jest reklamą

Rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki ogólnodostępnej na plakatach, banerze i ulotkach nie stanowi zakazanej reklamy aptek - uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Publikacja: 15.07.2022 21:15

Sąd: ulotka z godzinami pracy apteki nie jest reklamą

Foto: Adobe Stock

Przedsiębiorca prowadzący aptekę ogólnodostępną zwrócił się do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców  o interwencję w sprawie decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego. GIF utrzymał w mocy inną decyzję, którą stwierdzono naruszenie przez przedsiębiorcę zakazu reklamy aptek poprzez rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki w formie plakatów, banera i ulotek.

Rzecznik wstąpił do postępowania przed WSA w Warszawie po  stronie przedsiębiorcy.  Wskazał, że w przepisie art. 94a ust. 1 zdanie drugie Prawa farmaceutycznego ustawodawca wyłączył z zakresu pojęcia "reklama" informacje o lokalizacji i godzinach pracy apteki. W ocenie Rzecznika, każda forma przekazu ograniczającego się do wskazania lokalizacji i godzin pracy apteki, bez względu na to jak jest sformułowana, jest dozwoloną przez prawo informacją niestanowiącą zakazanej reklamy.

Czytaj więcej

Każde działanie w celu zachęcenia potencjalnych klientów to reklama

29 czerwca 2022 r. zapadł wyrok w tej sprawie, korzystny dla przedsiębiorcy. WSA podzielił stanowisko Rzecznika i uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji i umorzył postępowanie administracyjne w tym zakresie.

W ustnych motywach wyroku sąd wskazał, że ustawodawca nie określił dopuszczalnych form umieszczenia w przestrzeni publicznej treści o lokalizacji i godzinach pracy apteki. To według sądu oznacza, że nie mają znaczenia takie okoliczności jak intencje towarzyszące umieszczeniu, widoczność i zasięg nośnika, a także forma w jakiej informacje zostały umieszczone.

- Należy w pełni zgodzić się w wyrokiem sądu. Decyzja organu naruszała zasadę "co nie jest zabronione, jest dozwolone". W przepisach dotyczących reklamy nie zostały bowiem wskazane formy czy warunki informowania, jakie są w sposób jednoznaczny zabronione. Nie zostały podane też żadne elementy, których wykorzystanie do przekazu informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki powinno skutkować uznaniem, że konkretny przekaz informacyjny stanowi reklamę – powiedział Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców

sygn. akt V SA/Wa 4067/21

Przedsiębiorca prowadzący aptekę ogólnodostępną zwrócił się do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców  o interwencję w sprawie decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego. GIF utrzymał w mocy inną decyzję, którą stwierdzono naruszenie przez przedsiębiorcę zakazu reklamy aptek poprzez rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki w formie plakatów, banera i ulotek.

Rzecznik wstąpił do postępowania przed WSA w Warszawie po  stronie przedsiębiorcy.  Wskazał, że w przepisie art. 94a ust. 1 zdanie drugie Prawa farmaceutycznego ustawodawca wyłączył z zakresu pojęcia "reklama" informacje o lokalizacji i godzinach pracy apteki. W ocenie Rzecznika, każda forma przekazu ograniczającego się do wskazania lokalizacji i godzin pracy apteki, bez względu na to jak jest sformułowana, jest dozwoloną przez prawo informacją niestanowiącą zakazanej reklamy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów