Przedsiębiorca prowadzący aptekę ogólnodostępną zwrócił się do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców o interwencję w sprawie decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego. GIF utrzymał w mocy inną decyzję, którą stwierdzono naruszenie przez przedsiębiorcę zakazu reklamy aptek poprzez rozpowszechnianie informacji o lokalizacji i godzinach pracy apteki w formie plakatów, banera i ulotek.
Rzecznik wstąpił do postępowania przed WSA w Warszawie po stronie przedsiębiorcy. Wskazał, że w przepisie art. 94a ust. 1 zdanie drugie Prawa farmaceutycznego ustawodawca wyłączył z zakresu pojęcia "reklama" informacje o lokalizacji i godzinach pracy apteki. W ocenie Rzecznika, każda forma przekazu ograniczającego się do wskazania lokalizacji i godzin pracy apteki, bez względu na to jak jest sformułowana, jest dozwoloną przez prawo informacją niestanowiącą zakazanej reklamy.
Czytaj więcej
Już sam fakt odnotowania złamania zakazu reklamowania obliguje nadzór farmaceutyczny do nałożenia kary na aptekę. I nie ma znaczenia, czy sama była organizatorem programu lojalnościowego, czy tylko w nim uczestniczyła.
29 czerwca 2022 r. zapadł wyrok w tej sprawie, korzystny dla przedsiębiorcy. WSA podzielił stanowisko Rzecznika i uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji i umorzył postępowanie administracyjne w tym zakresie.
W ustnych motywach wyroku sąd wskazał, że ustawodawca nie określił dopuszczalnych form umieszczenia w przestrzeni publicznej treści o lokalizacji i godzinach pracy apteki. To według sądu oznacza, że nie mają znaczenia takie okoliczności jak intencje towarzyszące umieszczeniu, widoczność i zasięg nośnika, a także forma w jakiej informacje zostały umieszczone.