- Chociaż Amazon włącza do swojej oferty wszystkie usługi, począwszy od publikacji ofert sprzedaży, a skończywszy na wysyłce towarów, tego pośrednika internetowego nie można pociągać do bezpośredniej odpowiedzialności za naruszenia praw właścicieli znaków towarowych, które  mają miejsce na jego platformie w przypadku ofert osób trzecich - stwierdził rzecznik generalny.

Louboutin to firma znana z projektowania butów na wysokim obcasie z czerwoną podeszwą.  Jej znak towarowy przedstawiający kolor naniesiony na podeszwę buta jest zarejestrowany w Unii Europejskiej. Firma złożyła dwa pozwy przeciwko Amazonowi w Belgii i Luksemburgu, zarzucając mu reklamowanie na swojej stronie internetowej produktów z oznaczeniem identycznym z jego butami, które zostały wprowadzone do obrotu bez zgody Louboutin.

Sędziowie w obu krajach zwrócili się do Trybunału Sprawiedliwości UE z pytaniem, czy Amazon może zostać pociągnięty do bezpośredniej odpowiedzialności za naruszenie znaku towarowego przez osobę trzecią korzystającą z jego platformy.

Czytaj więcej

Louboutin wygrał batalię o czerwoną podeszwę - wyrok TSUE

W opublikowanej dzisiaj opinii rzecznik generalny Maciej Szpunar stwierdził, że „postrzeganie internauty”, że jest „zwykle poinformowany i dostatecznie uważny” wchodząc na stronę e-commerce „jest niezbędnym elementem przy ustalaniu, czy operator tej platformy” jest odpowiedzialny za używanie marki przez inne firmy.

Dodał, że „chociaż oferty sprzedawców zewnętrznych i Amazona są prezentowane jednolicie na e-rynku i wszystkie zawierają logo Amazon Big Name Reseller, reklamy zawsze określają, czy produkty te są sprzedawane przez osoby trzecie - sprzedawców, czy bezpośrednio przez Amazon”.

W związku z tym Szpunar stwierdził, że „sam fakt, że reklamy Amazon i sprzedawców zewnętrznych współistnieją, nie może przesądzać, że normalnie poinformowany i odpowiednio uważny użytkownik Internetu będzie postrzegał znaki zawarte w reklamach sprzedawców zewnętrznych jako integralną część komunikacji biznesowej platformy Amazon. Także w odniesieniu do „dodatkowych usług pomocy, magazynowania i wysyłki produktów opatrzonych znakiem identycznym z marką, w odniesieniu do których Amazon również aktywnie uczestniczył w przygotowaniu i publikacji ofert”.

Wyrok w tej sprawie TSUE wyda wkrótce. Opinie rzecznika generalnego nie są dla Trybunału wiążące, ale zazwyczaj pokrywają się z wyrokami, które ostatecznie on wydaje.

sygn. akt C-148/21 i C-184/21

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM