Stowarzyszenia przedsiębiorców oraz posłowie odbierają liczne sygnały od przedsiębiorców, że Portal Rejestrów Sądowych, za pomocą którego można dokonywać zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym, źle działa. W czym rzecz? Przedsiębiorcy skarżą się, że wnioski są odrzucane wielokrotnie, za każdym razem z innego powodu. Wnioskodawcy muszą zgłaszać zmiany zarówno online, jak też poprzez zeskanowane formularze, co dubluje ich pracę i jawi się jako nonsens.
To już kolejne skargi na działanie Rejestru. Wcześniej krytycznie jego funkcjonowanie oceniali pełnomocnicy reprezentujący klientów w różnych innych sprawach.
– Wśród zastrzeżeń do sposobu funkcjonowania Portalu na pierwszy plan wysuwa się regulacja wymagająca, by w ciągu trzech dni po wysłaniu wniosku elektronicznego dosyłać tradycyjną pocztą oryginały dokumentów do KRS – ocenia adwokat Marek Jarosiewicz z kancelarii Wódkiewicz Sosnowski w Szczecinie współpracujący z Północną Izbą Gospodarczą w Szczecinie.
Jedynymi wyjątkami od tej zasady są akty notarialne (zamiast załączać dokument, wystarczy powołać się na tzw. numer CREWAN aktu) oraz dokumenty poświadczane za zgodność przez zawodowego pełnomocnika posiadającego kwalifikowany podpis elektroniczny.
– Problemem, zwłaszcza z perspektywy pełnomocników, którego Portal niestety nie usunął, są pojawiające się zasadnicze rozbieżności w orzecznictwie (np. co do wymogów dotyczących składanego dokumentu pełnomocnictwa) – zdarzają się sytuację, że takie same wnioski przez jeden skład sądu są uwzględniane, a przez inny – odrzucane z uwagi na brak formalny. Co oczywiste, nietrudno w takich sytuacjach o dezorientację – zauważa adwokat.