Taki etap mają za sobą także inne kraje, np. Polacy czy
Japończycy. Nawet cieszące się wśród właścicieli praw wyłącznych złą sławą
Chiny, deklarują ochronę praw IP (intelectual property – własność
intelektualna) i wdrażają aktualnie zmieniony system umożliwiające sprawniejsze
dochodzenie praw. Chiny nie deklarują podejścia ignorującego prawa IP. Z
pewnością nie negują porozumień i wypracowanych standardów międzynarodowych, a
jeżeli blokują szybkie egzekwowanie, to z reguły proceduralnie, przeciągając i komplikując postępowania przeciwko
naruszycielom chińskim.
„Sprytna” przeróbka
Wspomniane wcześniej postanowienie rządu Federacji Rosyjskiej
o braku odpowiedzialności materialnej naruszycieli zostało podpisane 06 marca
br., a już niecały tydzień później pojawiły się pośrednie skutki oficjalnego
przyzwolenia na naruszanie praw zagranicznych właścicieli IP. Postanowienie nie tylko przyzwala na
uniknięcie odszkodowań za naruszenia a wyzwala też chęć uzyskania w Rosji monopolu na np.
naruszający, podrobiony znak towarowy. 12 marca br. firma „Rosyjskie Pole –
logistic” Sp. z o.o. zgłosiła pod numerem 2022715219 do rosyjskiego urzędu
patentowego (Rospatentu) słowno-graficzny znak „Diadia Wania” (Wujaszek Wania)
do oznaczania usług restauracyjnych, cateringowych i kempingowych, który jest
graficzną adaptacją znaku McDonald’s.
Z zachętą otwarcia w miejsce restauracji McDonald’s,
rosyjskiej sieci fastfood „Diadia Wania” wystąpił wcześniej marszałek
parlamentu Wiaczesław Wołodin. Kuriozalnym jest fakt, iż marka „Diadia Wania”
faktycznie istnieje - „Rosyjskie Pole – logistic” Sp. z o.o. wchodzi w skład
holdingu Ruspole brands, należący do cypryjskiego Tatlers Ltd. Holding ten
produkuje i sprzedaje konserwy, oliwki, keczupy oraz sosy. Jednocześnie główny
konkurent McDonald’s, plackowy fastfood „Teremok” niemal natychmiast zareagował,
dość obszernie tłumacząc, iż rosyjskim przedsiębiorcom nie uda się tak łatwo
zastąpić amerykańskiego giganta, gdyż na utworzenie analogicznej sieci
niezbędne są dziesięciolecia ciężkiej pracy „setek tysięcy kierowników,
marketingowców i inżynierów” oraz rządowego wsparcia.
Przedstawiciele „Rosyjskie Pole – logistic” Sp. z o.o.
potwierdzili, iż są w posiadaniu wcześniej zarejestrowanego znaku „Diadia
Wania”, jednak nie nawiązuje on do logotypu McDonald’s. Znak zarejestrowany
jest m.in. do oznaczania usług restauracyjnych, jednak Spółka nie zamierza, jak
na razie, w tym sugerowanym zakresie go wykorzystywać (choć pomysłu całkowicie
nie odrzuca). W odniesieniu do kontrowersyjnego zgłoszenia znaku nawiązującego
do znaku McDonald’s, holding wszczął dochodzenie służbowe, co potwierdza też
informacja zawarta w aktach sprawy w Rospatencie: 17 marca br. Zgłaszający
zawnioskował o wycofanie zgłoszenia, a Urząd w dniu 28.03.2022r. uznał
zgłoszenie za skutecznie wycofane.