Pierwsze zwroty dla polskich firm za niemieckie autostrady już w kwietniu

Od wielu miesięcy polscy przewoźnicy walczą o zwrot pieniędzy za przejazd niemieckimi autostradami.

Publikacja: 25.02.2022 07:34

Pierwsze zwroty dla polskich firm za niemieckie autostrady już w kwietniu

Foto: Adobe Stock

Piotr Mikiel ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych nie ukrywa, że to już czas, by polscy przewoźnicy otrzymali swoje pieniądze.

Prawo do zwrotu opłat powstało za sprawą wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 października 2020 r. Wówczas to Trybunał wydał wyrok, że wliczanie do opłat za przejazd autostradą kosztów utrzymywania policji drogowej narusza prawo unijne. Dało to wszystkim korzystającym z niemieckich dróg podstawę do dochodzenia roszczeń i do wystąpienia o zwrot części uiszczonych już opłat drogowych.

Adriana Grau, adwokatka prowadząca kancelarię w Hamburgu, w rozmowie z „Rzeczpospolitą" zapowiada, że na skutek wniosków, które złożyła w imieniu polskich przewoźników, wkrótce pojawią się pierwsze wypłaty.

Pytamy o przykładowe kwoty do zwrotu. Mecenas wylicza: dla samochodu ciężarowego o masie do 12 t (klasa emisji spalin EURO 6), który przejechał w Niemczech 100 tys. km, uiszczona opłata wynosiła 9300 euro. Przewoźnik otrzyma 1500 euro zwrotu. Dla większych przedsiębiorców, których samochody ciężarowe o masie do 12 t (klasa emisji spalin EURO 6) przejechały w Niemczech łącznie 10 mln km, uiszczona opłata wynosiła 930 tys. euro. Przewoźnik otrzyma 150 tys. euro zwrotu.

Z kolei dla większych przedsiębiorców, których samochody o masie powyżej 18 t od czterech osi (klasa emisji spalin EURO 6) w sumie przejechały 10 mln km i uiścili łącznie 1870 tys. euro, kwota zwrotu będzie wynosiła 50 tys. euro.

Sytuacja opłat wniesionych przed tym terminem jest nadal niejasna. Dużo zależy od tego, co powiedzą niemieckie sądy administracyjne.

W prawie niemieckim trzyletni okres przedawnienia upływa ustawowo zawsze na koniec roku. Najwięcej wniosków zostało złożonych pod koniec 2020 r. i obejmują one lata 2017, 2018, 2019 i 2020.

– Najważniejsze jest to, że Federalny Urząd do spraw Transportu informuje, że planuje udostępnienie uproszczonych wzorów wniosków za okres od 28 października 2020 r. do 30 września 2021 r. na stronie internetowej urzędu. W zależności od tego, jak te wnioski będą skonstruowane, przewoźnicy mogą spróbować samodzielnie je składać – dodaje Józef Fischer, właściciel firmy od lat trudniącej się transportem do Niemiec.

Czytaj więcej

Przewoźnicy walczą o zwrot opłat za niemieckie autostrady

Piotr Mikiel ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych nie ukrywa, że to już czas, by polscy przewoźnicy otrzymali swoje pieniądze.

Prawo do zwrotu opłat powstało za sprawą wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 października 2020 r. Wówczas to Trybunał wydał wyrok, że wliczanie do opłat za przejazd autostradą kosztów utrzymywania policji drogowej narusza prawo unijne. Dało to wszystkim korzystającym z niemieckich dróg podstawę do dochodzenia roszczeń i do wystąpienia o zwrot części uiszczonych już opłat drogowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe