Fabryka Ideal Automotive w Lubuskim to pierwszy duży zakład motoryzacyjny w Zielonej Górze

Wart prawie 59 mln zł zakład Ideal Automotive będzie kluczowym przedsięwzięciem w Zielonej Górze.

Aktualizacja: 07.10.2016 11:50 Publikacja: 06.10.2016 23:00

Foto: Ideal Automitive

Fabryka Ideal Automotive jest pierwszym dużym zakładem z branży motoryzacyjnej, lokującym się w Zielonej Górze. Będzie także inwestycyjnym liderem w Lubuskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Ma wytwarzać elementy tapicerki, w szczególności tapicerkę półek bagażnika i tapicerkę tylnych siedzeń oddzielającą je od bagażnika.

Pierwszym etapem produkcji będzie przygotowanie materiału. Ma być cięty z rolek do wymaganego kształtu, a wycinki umieszczane będą w prasie i nagrzewane. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury gorący materiał składający się z kilku warstw zostanie wykończony na podgrzewanym stole i wprowadzony do prasy hydraulicznej do formowania i jednocześnie schładzania.

Potną elementy wodą

Kolejnym etapem jest cięcie wodą: uformowany element trafia do wanny, w której przesuwny stół transportuje go do kabiny. Tam nadawany jest kształt poprzez docinanie strumieniem wody. Maszyna do cięcia pracuje w układzie dwóch wanien – operator przygotowuje do cięcia jedną część, podczas gdy druga jest już wycinana. Potem części są spawane i przechodzą końcową kontrolę jakości, po której umieszczane w skrzyniach transportowych i trafiają do magazynu. Rolki z materiałem tekstylnym będą dostarczane do Zielonej Góry przez inne zakłady Ideal Automotive w Niemczech, natomiast płyty przywożone będą z zakładu w Czechach. Dostawami innych komponentów zajmą się kooperanci zewnętrzni.

Niewykluczone, że przebieg produkcji stanie się w przyszłości bardziej innowacyjny, a niektóre jego etapy bardziej zautomatyzowane: Ideal Automotive zaplanował prace rozwojowe mające na celu doskonalenie wyrobów. Spółka deklaruje, że inwestycja będzie miała niewielki wpływ na środowisko: produkcja nie potrzebuje wody, nie powoduje emisji substancji chemicznych lub gazów, a odpady są częściowo zwracane dostawcom do recyklingu.

Przybywa inwestorów

Od stycznia na terenie Lubuskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego ulokowano w sumie pięciu inwestorów. Planowana fabryka Ideal Automotive będzie największym przedsięwzięciem: w dwóch etapach nakłady sięgną 58,7 mln zł. Drugą pod względem nakładów będzie inwestycja Wielkopolskiego Przedsiębiorstwa Inżynierii Przemysłowej, specjalizującego się w projektach przemysłowych –budowlanych i technologicznych. Zainwestuje ono 23,5 mln zł i zatrudni 50 pracowników. W nowym zakładzie będą projektowane i produkowane ściany fototermiczne, które używane są jako źródło energii odnawialnej służącej do ogrzewania budynków. Natomiast trzecim przedsięwzięciem ma być zakład firmy Styropmin specjalizującej się w produkcji płyt i kształtek ze styropianu. Firma z Mińska Mazowieckiego wyłoży na budowę 16 mln zł i zatrudni 70 osób.

Dużą liczbę nowych miejsc pracy – dla 150 osób – zadeklarowała spółka Brinkmann Manufaktur produkująca materace, łóżka kontynentalne, poduszki, pościel i pokrowce na materace. W pierwszym etapie inwestycji zostaną zatrudnione szwaczki, krawcowe, montażyści i tapicerzy – w sumie ponad 30 osób. W fazie drugiej zatrudnienie zostanie zwiększone, a zakład rozbudowany o ok. 1,5 tys. metrów kwadratowych. Brinkmann zainwestuje ok. 6 mln zł. Najmniejszym przedsięwzięciem ma być inwestycja firmy Radon o wartości 2,2 mln zł przy zatrudnieniu 6 osób.

Będą nowe przetargi

Lubuski Park Przemysłowo-Technologiczny planuje sprzedaż kolejnych nieruchomości. Zrealizowano już dwa: wygrały je HUT Technika Środowiskowa z inwestycją za 6 mln zł i zatrudnieniem 25 osób oraz spółka Ekoenergetyka, która zainwestuje 10 mln zł. Utworzy ona 70 nowych miejsc pracy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Fabryka Ideal Automotive jest pierwszym dużym zakładem z branży motoryzacyjnej, lokującym się w Zielonej Górze. Będzie także inwestycyjnym liderem w Lubuskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Ma wytwarzać elementy tapicerki, w szczególności tapicerkę półek bagażnika i tapicerkę tylnych siedzeń oddzielającą je od bagażnika.

Pierwszym etapem produkcji będzie przygotowanie materiału. Ma być cięty z rolek do wymaganego kształtu, a wycinki umieszczane będą w prasie i nagrzewane. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury gorący materiał składający się z kilku warstw zostanie wykończony na podgrzewanym stole i wprowadzony do prasy hydraulicznej do formowania i jednocześnie schładzania.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego