fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Łódzkie

Łódź Fabryczna: największy podziemny dworzec kolejowy w Polsce i trzeci w Europie

Dzięki szklanemu dachowi na umieszczone 16 metrów pod ziemią perony będzie docierać dzienne światło.
Materiały
Najnowocześniejszy podziemny dworzec kolejowy w Polsce już wkrótce przyjmie pierwszych podróżnych.

Już w grudniu na dworzec Łódź Fabryczna dotrą składy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych. Podróż rozpocznie i zakończy się na czterech peronach z ośmioma torami.

Wnętrze stacji jest dość surowe. Kamień, szkło, stal. Dominuje grafitowy kolor i motyw trójkątów na ścianach – znajdziemy je na szklanym dachu składającym się z  10 tys. trójkątnych paneli oraz windach i znakowaniach klatek schodowych. Surowy klimat ożywiają kolorowe murale. Autorką czterech z nich jest związana z Łodzią Katarzyna Bogucka. Mural w poczekalni VIP to praca Beaty Szczecińskiej.

– Na muralach pojawiają się różnorodne postacie, m.in. artyści, biznesmeni, osoby starsze, studenci. Chciałam już na dworcu pokazać, że Łódź to miasto, w którym nie tylko się bywa, ale można też fajnie żyć – mówi Katarzyna Bogucka. Podróżnych witać też będą napisy: „Miłego dnia", „Dzień dobry, bo w Łodzi".

Na każdym peronie na pasażerów będą czekać wygodne ławeczki oraz specjalne słupki SOS, które w razie nagłej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Cały obiekt wyposażono także w monitoring. Informacje z rozkładami jazdy wyświetlane będą na 56 elektronicznych podświetlanych tablicach, z których 24 znajdują się na peronach. Na bieżąco o odjazdach i przyjazdach pociągów informować będzie także 14 wyświetlaczy LCD. Zadbano o wygodę osób niepełnosprawnych. Poruszanie się pomiędzy trzema poziomami zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – wszystkie opisane alfabetem Braille'a.

Dodatkowo system prowadnic na podłogach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia. Na krawędziach peronowych zastosowano płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o zmianie kierunku trasy.

Słońce dotrze na perony

Dzięki szklanemu dachowi, słońce dotrze nawet do znajdujących się 16,5 metra pod ziemią peronów. Nie zabraknie go oczywiście w dworcowym holu na poziomie 8 metrów pod ziemią, gdzie znajduje się 18 kas biletowych i poczekalnia. Ponadto obiekt oświetla 9 tysięcy lamp. Aby wszystkie urządzenia na dworcu działały sprawnie położono 340 km kabli.

Inne liczby też są imponujące: 41 tys. m kw. kanałów liczy system wentylacyjny. W całym obiekcie zaprojektowano 5 wentylatorni, które w zależności od warunków pogodowych zapewnią odpowiednią temperaturę powietrza. Wentylacja i ruchome panele w dachu, będą sterowane za pomocą automatycznego systemu zarządzania budynkiem. W szklanym budynku dworca zamontowano ponad 37 tys. m kw. podwieszanych sufitów, ponad 20 tys. m kw. okładzin na ścianach oraz ponad 4 tys. m kw. szklanych ścian. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. metrów kwadratowych, to 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Kasy biletowe wraz z zapleczem zajmują ponad 420 m kw., a strefa komercyjna o powierzchni 1600 m kw. będzie stopniowo zagospodarowywana. Znajdą się w niej m.in.: punkty gastronomiczne i usługowe, kioski, poczta i kantor wymiany walut.

Spóźniona budowa

Inwestycja realizowana jest przez konsorcjum firm - Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Wartość kontraktu to 1,75 mld zł brutto, z czego wkład miasta stanowi ponad 400 mln zł. Inwestycja zyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Niestety budowa wydłużyła się o kilkanaście miesięcy. Podczas prac przy tunelu natrafiono na „soczewkę wodną" i konieczna była korekta projektowa. Spowodowało to wydłużenie terminu realizacji z lutego 2015 na wrzesień 2015. Budowę przedłużył również spór miasta z jedną z firm o teren w pobliżu dworca niezbędny do budowy infrastruktury drogowej. Z tego powodu kolejny termin zakończenia inwestycji wyznaczono na sierpień 2016 r.

- Z powodu zmian w przepisach kolejowych, które nastąpiły w trakcie realizacji inwestycji, niezbędne było dalsze przesunięcie terminu oddania części kolejowej i drogowej obiektu na grudzień 2016. Formalnie zakończenie inwestycji ma nastąpić w grudniu 2017 r. – wyjaśnia Katarzyna Rumowska, rzecznik prasowy wykonawcy.

Termin grudzień 2017 jest wyłącznie formalnością. W trakcie realizacji kontraktu kilkukrotnie zmieniano Ustawę o transporcie kolejowym, związaną z dopuszczeniem ruchu kolejowego do eksploatacji. Wynikało to z dostosowywania krajowych przepisów do prawodawstwa europejskiego. W obecnym stanie prawnym wykonawca jest zobowiązany po rocznym dopuszczeniu do eksploatacji, uzyskać bezterminowe dopuszczenie. W tym czasie infrastruktura kolejowa będzie wnikliwie monitorowana przez odpowiednie służby.

– Zorganizowanie tej inwestycji pod każdym względem: kadrowym, projektowym, harmonogramowym, logistycznym, technologicznym, finansowym było potężnym przedsięwzięciem. Na finiszu już nie pamięta się tych najgorszych momentów, choć zdarzały się bezsenne noce z powodu przeciągających się niekiedy procedur uzyskiwania pozwoleń. Ale to co najważniejsze, czyli ludzie pracujący przy tym projekcie, nie zawiedli – mówi Katarzyna Rumowska

Tunel pójdzie dalej

Kolejnym etapem inwestycji ma być tunel średnicowy, który zamieni Łódź Fabryczną w dworzec przelotowy. Jego budowa oznacza nowe możliwości dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, biorąc pod uwagę, że przy jego realizacji zaplanowano dwie stacje pośrednie w centrum miasta. Realizacja całej inwestycji będzie również impulsem dla lotniska im. Reymonta, do którego pasażerowie będą dowożeni pociągiem z centrum.

– Wybudowanie tunelu średnicowego w Łodzi umożliwi udrożnienie w skali kraju połączeń kolejowych północ – południe i wschód – zachód. Wpłynie także na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei i transportu publicznego względem innych środków transportu – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA. – Koszt tego zadania zapisany w Krajowym Programie Kolejowym wynosi 2,3 mld złotych. Wybrany przez PLK wariant budowy, zakłada na odcinku Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec budowę dwóch przystanków osobowych, w rejonie ulic Zielona/ Zachodnia/Kościuszki oraz ulic Ogrodowej/Karskiego/ Drewnowskiej.

Dworzec w liczbach

- Inwestycja wymagała przeprowadzenia 66 postępowań administracyjnych

- Podczas budowy pracowało tu łącznie ponad 15 tys. pracowników (u wykonawcy i podwykonawców)

- Projekt dworca to ok. 13 tys. rysunków, nad którymi pracowało ponad 300 projektantów;

- Do konstrukcji dworca i tunelu użyto 650 tys. m sześc. betonu i 70 tys. ton stali aby wykończyć dworzec, wykonawcy położyli ponad 20 tys. m kw. okładzin na ścianach, ustawili ponad 4 tys. m kw. ścian szklanych i wykonali ponad 37 tys. kw. sufitów podwieszanych hala peronowa ma 4 perony (trzy o dł. 400 m, jeden – 300 m) i 8 torów na stacji i w tunelu położono łącznie 12,5 km torów 1,75 mld zł brutto – wartość projektu.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA