Szykują się poważne inwestycje na łódzkich drogach

Dzięki współpracy samorządów zostanie przebudowany ponad 20-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 713, łączącej miasto z autostradą A1, powstanie też trzeci odcinek trasy Górna.

Publikacja: 28.02.2017 21:00

Trasa Górna to już dziś jedna z ważnych miejskich arterii

Trasa Górna to już dziś jedna z ważnych miejskich arterii

Foto: UM Łódź

W pierwszym przypadku łódzki ratusz współpracuje z urzędem marszałkowskim, w drugim z gminą Brójce. Droga wojewódzka nr 713 to trasa wjazdowa od strony Tomaszowa Mazowieckiego. Prowadzi do węzła Łódź-Wschód na autostradzie A1. – Pod koniec lutego zostało podpisane porozumienie pomiędzy miastem, a urzędem marszałkowskim dotyczące partnerstwa w ramach przebudowy tej trasy – mówi Tomasz Andrzejewski z  Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Dodaje, że ZDiT zrealizuje odcinek ul. Rokicińskiej od ul. Malowniczej, gdzie znajduje się również wjazd na autostradę A1, do granic miasta, a marszałek na swoim terenie będzie prowadził prace na odcinku od Kurowic do Ujazdu.

Jak mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, ta ruchliwa trasa wjazdowa do Łodzi jest obecnie w bardzo złym stanie. Dlatego na 3,3-kilometrowym fragmencie drogi w granicach miastach zostanie przebudowana jezdnia i zwiększona jej nośność, tak aby nawierzchnia wytrzymywała ruch pojazdów ciężarowych. Powstanie także droga rowerowa, chodniki, oświetlenie, zatoki autobusowe oraz nowy system kanalizacji deszczowej. Oprócz prac budowlanych zaplanowano nasadzenia drzew.

Poza granicami miasta ma być przebudowany 18,5-kilometrowy odcinek pomiędzy Kurowicami a Ujazdem. – DW713 jest przebudowywana systematycznie od 2008 r. Zmodernizowano już odcinek od Ujazdu do Tomaszowa Maz. oraz fragment z Andrespola do Kurowic. Teraz szykujemy się do kolejnego etapu – mówił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. Wartość całego projektu to 167 mln zł, z czego część miejska będzie kosztować 40,6 mln zł, wojewódzka – 126, 4 mln zł. Oba samorządy starają się o dotacje unijne. Łódzki ratusz o 31,5 mln zł, a marszałek o 117,9 mln zł.

Prace prawdopodobnie rozpoczną się po wakacjach i potrwają ok. 2,5 roku. – Przebudowa na pewno wpłynie na bezpieczeństwo oraz stworzy wygodne warunki dla pieszych oraz rowerzystów – uważa łódzki urzędnik.

Poza przebudową drogi wojewódzkiej nr 713 Łódź planuje też przedłużenie trasy Górna. Zostałą ona zrealizowana w 2014 roku na odcinku od ul. Pabianickiej do ul. Rzgowskiej i jest częścią drogi krajowej nr 91, dzięki czemu można było przenieść na nią ruch tranzytowy z ul. Paderewskiego i Rzgowskiej. Trasa o nazwie aleja Bartoszewskiego jest przedłużeniem al. Jana Pawła II i al. Włókniarzy, która do czasu otwarcia autostrady A1 była główną drogą dla tranzytu. Ten odcinek trasy Górna liczy 4,5 km. W trzecim etapie inwestycji wybudowany zostanie odcinek od ul. Rzgowskiej do węzła Romanów w gminie Brójce na autostradzie A1. – Na mocy porozumienia o współpracy powstanie jeden projekt budowy trasy Górna – finansowany i realizowany jednocześnie przez dwa podmioty. Kooperacja działań pozwoli na sprawną realizację inwestycji, która stworzy dogodny dojazd do węzła autostradowego i połączy z już istniejącą infrastrukturą drogową – mówi przedstawiciel ZDiT.

Jego zdaniem budowa drogi otworzy również nowe, atrakcyjne tereny inwestycyjne oraz dostęp do autostrady mieszkańcom południowej części Łodzi i sąsiednich miejscowości. Rozpoczęcie prac przy realizacji tego fragmentu trasy Górna planowane jest na lata 2018–2019. Jej koszt to 80 mln zł, z czego z dotacji unijnych ma pochodzić 66 mln zł.

W pierwszym przypadku łódzki ratusz współpracuje z urzędem marszałkowskim, w drugim z gminą Brójce. Droga wojewódzka nr 713 to trasa wjazdowa od strony Tomaszowa Mazowieckiego. Prowadzi do węzła Łódź-Wschód na autostradzie A1. – Pod koniec lutego zostało podpisane porozumienie pomiędzy miastem, a urzędem marszałkowskim dotyczące partnerstwa w ramach przebudowy tej trasy – mówi Tomasz Andrzejewski z  Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Dodaje, że ZDiT zrealizuje odcinek ul. Rokicińskiej od ul. Malowniczej, gdzie znajduje się również wjazd na autostradę A1, do granic miasta, a marszałek na swoim terenie będzie prowadził prace na odcinku od Kurowic do Ujazdu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego