Kalisz liczy na wydłużenie drogi ekspresowej S12 i wybudowanie w jej ciągu obwodnicy miasta

Drugie pod względem wielkości miasto Wielkopolski walczy o dostęp do sieci szybkich dróg.

Publikacja: 03.07.2016 23:00

W całej Polsce budowanych jest dziś 13 obwodnic. Wśród tych istniejących jest m.in. obwodnica Poznan

W całej Polsce budowanych jest dziś 13 obwodnic. Wśród tych istniejących jest m.in. obwodnica Poznania

Foto: Fotorzepa/Bartosz Jankowski

Kaliscy samorządowcy liczą na wydłużenie w kierunku zachodniej granicy Polski planowanej drogi ekspresowej S12 i wybudowanie w jej ciągu obwodnicy miasta. Nie będzie to proste, bo według obecnych planów S12 ma pobiec od Piotrkowa Trybunalskiego w województwie łódzkim w kierunku granicy z Ukrainą. Dla Mazowsza trasa będzie kręgosłupem komunikacyjnym południowej części województwa, z Radomiem jako centrum. S12 znalazła się w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Szansa dla biznesu

Jednak zdaniem prezydenta Kalisza Grzegorza Sapińskiego, ograniczenie przebiegu S12 jedynie do połowy kraju to rozwiązanie krótkowzroczne i nie uwzględnia interesów społecznych: bardziej logicznym byłoby poprowadzenie trasy przez całą Polskę, aż do granicy z Niemcami.

– Kalisz dzięki lepszemu skomunikowaniu z resztą kraju mógłby się szybciej rozwijać, bo teraz się wyludnia. Potrzebujemy dobrej komunikacji, by ludzie z innych miejscowości mogli przyjeżdżać tu do pracy, a mieszkańcy Kalisza pracujący poza miastem chcieli tu wracać – twierdzi Sapiński. Lepsze perspektywy mógłby wtedy zyskać rozwijający się w Kaliszu sektor lotniczy oparty o Wielkopolski Klaster Lotniczy, a także działające w mieście firmy logistyczne. Szybka droga jest także potrzebna branży bardzo specyficznej i ważnej dla Kalisza – produkcji oraz renowacji fortepianów (piszemy o niej na stronie R6).

Budowa obwodnicy Kalisza w ciągu S12 poprawiłaby także bezpieczeństwo i odciążałaby centrum miasta. Teraz są tam miejsca, gdzie w ciągu doby przejeżdża 19 tys. pojazdów, zwłaszcza że kilometr od ratusza biegną drogi krajowe 25 i 12. Obwodnica poprawiłaby także jakość powietrza, teraz lokującego Kalisz na niechlubnej liście najbardziej zanieczyszczonych miast pod względem stężenia pyłów.

Alternatywa dla autostrad

Sapiński zapowiada, że będzie namawiał kolejnych samorządowców do popierania inicjatywy przedłużenia S12 w kierunku zachodnim.

– W Radomiu od dziesięciu lat działa stowarzyszenie na rzecz budowy trasy S12. Ale będzie wstępować do niego coraz więcej samorządów – zapowiada. Kalisz liczy także na powołany z początkiem 2016 roku zespół parlamentarny, mający lobbować za wydłużeniem trasy w kierunku zachodnim. Zdaniem wchodzących w skład zespołu posłów, S12 stałaby się wówczas szybkim połączeniem wschodniej i zachodniej Polski oraz alternatywą dla płatnych autostrad A2 i A4.

Z wielkopolskich miast obwodnicę zyska natomiast Jarocin. Powstanie ona w ciągu drogi ekspresowej S11 łączącej Kołobrzeg, Poznań i Bytom. 13-kilometrowa trasa powinna być gotowa w połowie przyszłego roku.

Na tej samej ekspresówce powstaje także obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego. Miasto długo na nią czeka, bo realizacja inwestycji mocno się wydłużyła: pierwszy odcinek o długości 6 km został oddany do ruchu jeszcze w 2009 roku. W rok później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na drugi odcinek, ale go unieważniła. W rezultacie pierwsza część trasy praktycznie nic nie dała, bo samochody w tranzycie nadal przejeżdżają przez centrum miasta. Według planów GDDKiA, inwestycja ma być zakończona dopiero w lipcu 2017 roku.

Miliardy na obwodnice

W sumie w całym kraju budowanych jest obecnie 13 obwodnic, na które GDDKiA przeznaczyła 3,3 mld zł. Jeszcze w tym roku ma być gotowa obwodnica Brodnicy, 7 obwodnic ma być gotowych w roku przyszłym, pozostałe – w rok, a najdalej dwa lata później. To nie wszystko, bo kolejne obwodnice są na etapie przetargów. Tymczasem obwodnice są nie mniej ważne niż autostrady i drogi ekspresowe – okazują się ratunkiem dla zakorkowanych miast, wyprowadzając poza ich granice tranzyt.

- Budowa obwodnic jest bardzo istotna także dla podnoszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego – podkreśla Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Na inwestycjach korzysta też branża budowlana, osłabiona spadkiem zleceń wskutek zakończenia unijnej perspektywy 2007-2013.

Wiosną przyszłego roku będzie zakończona budowa obwodnic Wielunia i Bełchatowa. Pierwsza będzie mieć przeszło 13, druga niespełna 11 kilometrów, obie inwestycje ruszyły pod koniec 2014 roku. W drugiej połowie 2017 roku planowane jest oddanie obwodnic Nysy oraz Kościerzyny. Obie będą miały przekrój 2+1, z trzema pasami ruchu w obrębie jednej jezdni: dwa w jedną stronę i jeden w drugą, na przemian co 0,5 – 1,5 kilometra. Taki system pozwala obniżyć koszty budowy o 20-30 proc., a jednocześnie zachować bezpieczeństwo podczas wyprzedzania. W podobny sposób wybudowano już obwodnice Siedlec, Gołdapi, Olecka, Mrągowa czy Kępna, a także obwodnicę Żyrardowa.

Budowa trzech kolejnych obwodnic: Olsztyna, Kłodzka i Wałcza, ma się zakończyć w roku 2018. W rok później gotowe będą obwodnice Sanoka i Szczecinka.

Kaliscy samorządowcy liczą na wydłużenie w kierunku zachodniej granicy Polski planowanej drogi ekspresowej S12 i wybudowanie w jej ciągu obwodnicy miasta. Nie będzie to proste, bo według obecnych planów S12 ma pobiec od Piotrkowa Trybunalskiego w województwie łódzkim w kierunku granicy z Ukrainą. Dla Mazowsza trasa będzie kręgosłupem komunikacyjnym południowej części województwa, z Radomiem jako centrum. S12 znalazła się w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego