Będzie gorzej, by było lepiej

Rusza modernizacja ważnej linii kolejowej E20. Pasażerów czekają duże utrudnienia.

Publikacja: 05.06.2017 00:01

Rozpoczynające się w lipcu inwestycje na wielkopolskich torach pochłoną łącznie prawie 1,8 miliarda

Rozpoczynające się w lipcu inwestycje na wielkopolskich torach pochłoną łącznie prawie 1,8 miliarda złotych.

Foto: shutterstock

Niemal 1,8 mld zł – na taką łączną kwotę opiewają trzy umowy, zawarte przez PKP PLK z wykonawcami rozpoczynających się 12 czerwca robót modernizacyjnych na linii kolejowej E20 z Warszawy do Poznania, na odcinku Swarzędz–Sochaczew. To inwestycja wprowadzająca tego lata najwięcej zmian dla podróżnych w Wielkopolsce.

Modernizacja linii E20 ma pozwolić pociągom na rozwijanie na całej trasie prędkości do 160 km/h oraz umożliwić przejazdy długich składów towarowych.

– To dokończenie projektu z lat 90. XX wieku. Wówczas zadania nie objęły pełnego zakresu prac. Linia kolejowa łącząca Warszawę z Poznaniem jest bardzo ważną częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Zaniechanie jej kompleksowej modernizacji oznaczałoby degradację trasy, brak dobrej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych – tłumaczył przy okazji podpisywania umów z wykonawcami Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych ds. realizacji inwestycji.

Zamknięcia i objazdy

Prace na linii kolejowej E20, współfinansowane przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę", obejmą przebudowę 365 km torów, 271 rozjazdów, 134 obiektów inżynierskich, 18 peronów, 653 km sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem.

W związku z rozpoczynającymi się robotami do lipca przyszłego roku zamknięty zostanie całkowicie 60-kilometrowy odcinek Podstolice–Konin. Od lipca przyszłego roku do czerwca roku 2019 zamknięty będzie 40-kilometrowy odcinek między Koninem a Barłogami. Między Swarzędzem a Podstolicami roboty będą wykonywane w jednym torze, a ruch pociągów będzie odbywał się po drugim.

Pociągi dalekobieżne z Poznania do Warszawy już od 11 czerwca zaczną jeździć zmienioną trasą – przez Gniezno, Inowrocław Rąbinek i Kutno. Jeszcze dziś najszybsze pokonują tę trasę w około 2,5 h. Objazd sprawi, że będą jechały od 40 minut do ponad godziny dłużej. Pociągami dalekobieżnymi podróżuje się rzadziej i można np. na czas modernizacji linii przesiąść się do samolotu, za przelot którym trzeba zapłacić nawet mniej niż 100 zł. Większego zachodu wymagało rozwiązanie problemów osób poruszających się – często codziennie – pociągami na trasach lokalnych. Oszacowano, że na odcinku od Wrześni do Konina pociągami Kolei Wielkopolskich podróżują – średnio – 7284 osoby na dobę.

Autobus w zastępstwie

Po serii konsultacji z samorządami lokalnymi Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego – jako organizator przewozów – zdecydował o przygotowaniu i wdrożeniu na czas robót autobusowej komunikacji zastępczej.

Pod koniec maja Koleje Wielkopolskie wybrały w przetargu warszawską spółkę Europa Express City, która za prowadzenie komunikacji zastępczej swymi autobusami od czerwca tego roku do lipca roku przyszłego otrzyma ok. 17 mln zł.

Zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Wielkopolskich dotyczące linii Poznań – Kutno zaczną wchodzić w życie 11 czerwca. Pociągami tej spółki będzie można dojechać z Poznania do Wrześni. Od Swarzędza do Wrześni ruch odbywał się będzie po jednym torze. Dalej pojadą już tylko autobusy, które mają kursować zarówno w dni robocze, jak i wolne od pracy. Na odcinku wyłączonym z ruchu pociągów zatrzymywać się mają na wszystkich stacjach i przystankach przy wykorzystaniu drogi krajowej 92 i dróg gminnych.

Dziś przejazd pociągiem osobowym z Poznania do Konina zajmuje 88 minut. Autobusy jadące autostradą z Poznania do Konina, bez zatrzymywania się po drodze, pokonają tę odległość w ok. 100 minut. Znacznie dłużej potrwa podróż łączona. Przejazd pociągiem z Poznania do Wrześni zajmie ok. 50 minut, zaś autobusowy przejazd z Wrześni do Konina z zatrzymywaniem się na przestankach przelotowych ma trwać ok. 2 godzin. Łącznie z czasem na przesiadkę we Wrześni taka podróż zajmie 3 godziny.

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego