fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Wielkopolska

Whisky robi show nad Wisłą

Goście poznańskiej imprezy mogli degustować ok. 60 różnych marek trunków
123 rf
Polacy nie tylko coraz chętniej piją bursztynowy trunek, ale też odwiedzają festiwale mu poświęcone.

W tym roku do kalendarza polskich imprez poświęconych whisky dołączył Poznań Whisky Show. W pierwszy weekend kwietnia halę Arena w stolicy Wielkopolski odwiedziły tłumy miłośników szkockiej, których jest w Polsce z roku na rok coraz więcej. Czekało na nich 25 stoisk, na których dostępnych było około 60 różnych marek whisky, whiskey i burbonów. Mogli zapoznać się także z bogatą ofertą koniaków, ginów i wódek.

Nowe smaki i wrażenia

Organizatorzy imprezy, w tym zajmująca się inwestycjami w m.in. beczki z whisky firma Stilnovisti, już planują kolejną edycję.

– Festiwal Poznań Whisky Show ma być imprezą cykliczną – zapowiada Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti.

Na Poznaniu może się nie skończyć. – Chciałbym, żeby impreza miała swoją odsłonę również w innych miastach – przyznaje organizator.

Jeżeli tak się stanie, zainteresowanie imprezą powinno być duże.

– Polski konsument whisky jest coraz bardziej wyedukowany i oczekuje nowych wrażeń i smaków – mówi Jarosław Buss, importer luksusowej whisky i organizator Whisky Live Warsaw. – Ma to także wpływ na program i listę wystawców naszego festiwalu – dodaje.

Od 14 do 15 października 2016 roku odbędzie się już III edycja warszawskiej imprezy, a druga pod nazwą Whisky Live Warsaw. – Pierwszy festiwal z 2014 roku okazał się tak dużym sukcesem, że zwróciło się do nas Whisky Live organizujące festiwale whisky na całym świecie, m.in. w Nowym Jorku, Singapurze, Sydney i Paryżu – przyznaje Jarosław Buss. – Zawarliśmy z nimi umowę na pięć lat z możliwością przedłużenia na kolejne – dodaje.

W 2014 roku w warszawskim festiwalu udział wzięło około 30 wystawców, a odwiedziło go ok. 1,5 tys. gości. W ubiegłym roku liczby te wzrosły, odpowiednio do blisko 50 i 2,5 tys. Organizatorzy spodziewają się, że w tym roku frekwencja znów się poprawi.

W tym roku od 26 do 27 sierpnia odbędzie się także III edycja Festiwalu Whisky w Jastrzębiej Górze organizowanego przez tamtejszy Dom Whisky.

– Festiwal Whisky to jedyne takie wydarzenie, które w jednym miejscu gromadzi pasjonatów, ale również osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z whisky. Nie narzuca zasad, a pokazuje, w jaki sposób wydobyć z whisky najwięcej tajemnic – zachwala swoją imprezę Andrzej Kubiś, właściciel sieci Coctail Bar Max & Dom Whisky oraz sklepu internetowego z największą ofertą whisky w Polsce.

Druga edycja Festiwalu Whisky zgromadziła ponad 4 tys. gości, którzy przez dwa dni degustować mogli ponad 150 whisky w cenie biletu oraz dodatkowo 300 whisky dostępnych na 22 stoiskach przygotowanych wystawców.

– W tym roku liczba wystawców na pewno wzrośnie – szacuje Andrzej Kubiś. – Jeżeli zaś chodzi o gości, biorąc pod uwagę sprzedaż biletów, która ruszyła w lutym 2016 r., będzie to ok. 7 tys. osób – dodaje.

Jarosław Buss uważa, że popularność imprez związanych z whisky wynika z rosnącej popularności tego alkoholu w Polsce, co jest szczególnie widoczne w przypadku produktów z segmentu premium.

– Udział w nich ma wartość edukacyjną, bo pozwala na spróbowanie wielu gatunków, także tych egzotycznych – mówi Jarosław Buss.

Nie tylko na prezent

W 2015 roku Polacy wydali na whisky 1,4 mld zł, o niemal 18 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. To największy wzrost spośród mocnych alkoholi. Według Scotch Whisky Association już od kilku lat Polska znajduje się w gronie 20 największych importerów szkockiej na świecie. Po pierwszym półroczu 2015 r., kiedy trafiło do naszego kraju o ponad 60 proc. więcej szkockiej whisky niż rok wcześniej, zajmowaliśmy 16. pozycję w tym zestawieniu.

– Whisky przestała być produktem sezonowym, wybieranym na specjalne okazje czy na prezent – wyjaśnia Agata Jóźwicka z Diageo Polska, dystrybutora m.in. marki Johnnie Walker. – Coraz częściej Polacy sięgają po whisky, poszukując nowych smaków, przygotowując uroczystość rodzinną czy spotkanie z przyjaciółmi – dodaje.

Paweł Morozowicz, zarządzający portfelem alkoholi inwestycyjnych w firmie Wealth Solutions, spodziewa się, że sprzedaż whisky będzie w Polsce nadal rosła. Zwraca też uwagę, że w naszym kraju mamy już nie tylko grupę miłośników whisky potrafiących docenić trunki wysokiej jakości, ale również kolekcjonerów, którzy zbierają prawdziwe unikaty na tym rynku.

– Jeszcze do niedawna światowe premiery limitowanych, wyjątkowych edycji urządzali oni na terenie Szkocji, w Londynie lub Paryżu, ewentualnie na Dalekim Wschodzie. Jednak od pewnego czasu dla naszych partnerów nie jest już problemem urządzenie takiego wydarzenia również w Warszawie – mówi Paweł Morozowicz. – Premiery rzadkich trunków nad Wisłą zorganizowała z nami m.in. destylarnia Glenfarclas, która w ten sposób wprowadziła na rynek najstarszą whisky w swojej historii.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA