Nowe autobusy i tramwaje na drogach miast regionu

Olsztyn zakupił autobusy. Chce jeszcze kupić nowe tramwaje. O podobnej inwestycji myśli Elbląg. A Miejski Zakład Komunikacyjny w Ełku czeka na dofinansowanie z RPO.

Publikacja: 12.04.2017 22:00

Na ulice Olsztyna wyjedzie 16 nowych solarisów.

Na ulice Olsztyna wyjedzie 16 nowych solarisów.

Foto: materiały prasowe

Z początkiem kwietnia na ulice Olsztyna wyjechała już część z 16 nowych autobusów Solaris, które kupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Tabor wzbogacił się o osiem pojazdów Urbino 12 i osiem Urbino 18 (przegubowe). – Decyzja o zakupie została podjęta na początku 2016 r. To konsekwencja polityki miasta, by inwestować w nowoczesny, coraz mniej awaryjny i spełniający wyśrubowane normy ekologiczne tabor – tłumaczy Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta w Olsztynie. Podkreśla, że autobusy spełniają najwyższą normę emisji spalin EURO VI.

Solarisy mają wyświetlacze LCD, system zapowiedzi głosowych, kamery rejestrujące obraz przed, za i wewnątrz pojazdów. Są też automaty biletowe. Ale można w nich płacić wyłącznie kartą płatniczą. Nie obsługują gotówki. Nowe pojazdy kosztowały miasto niemal 19,5 mln zł i zostały sfinansowane z kredytu z udziałem własnym spółki.

To niejedyna inwestycja w tabor w Olsztynie. – Przy okazji rozbudowy trakcji tramwajowej, a powinna się ona zacząć się pod koniec tego lub na początku następnego roku, miasto chce dokupić kolejne tramwaje, które woziłyby pasażerów zarówno na już istniejących liniach, jak i tych, które wkrótce powstaną – mówi Patryk Pulikowski. Dodaje, że trwają przygotowania do przetargu, dlatego mało prawdopodobne – choćby ze względów technicznych – by tramwaje trafiły do Olsztyna w tym roku. W sumie miasto planuje zakup kilkunastu pojazdów, a ich wartość będzie zależna od warunków zamówienia i wyników przetargu.

Olsztyńskie MPK ma dziś 15 tramwajów i ok. 170 autobusów. 18 najstarszych, które będą zastąpione nowymi solarisami, zostanie wystawionych na sprzedaż. W ub.r. z miejskiego transportu w Olsztynie skorzystało niemal 40 mln pasażerów (w dni robocze ok. 130,5 tys. przejazdów dziennie, miesięcznie ok. 3,3 mln).

Nowe tramwaje chce też kupić Elbląg, gdzie sieć liczy ponad 120 lat. W ramach „poprawy zrównoważonej mobilności mieszkańców Elbląga" samorząd chce kupić trzy nowe składy.

Miasto ogłosiło właśnie przetarg. Pojazdy mają być jednoczłonowe i jednokierunkowe, częściowo niskopodłogowe. Wymagane jest co najmniej 20 stałych miejsc siedzących. W pojeździe znajdą się też monitoring oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Termin składania ofert mija 16 maja, a wartość zamówienia szacowana jest na 5,76 mln zł netto.

Elbląg przewiduje, że zakup nowych tramwajów będzie dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014–2020.

Z kolei Miejski Zakład Komunikacyjny w Ełku ostatnie trzy nowe autobusy kupował w 2012 r. ze środków własnych, a jeden był częściowo dofinansowany z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Obecnie przewoźnik ma 33 autobusy: dziesięć jelczów, dwa renault, dwa irisbusy i 19 mercedesów. – W tym roku nie ma planów inwestycyjnych w nowy tabor. Najbliższe zakupy autobusów mogą mieć miejsce dopiero po uzyskaniu dofinansowania ze środków unijnych z RPO – przyznaje Eligiusz Wiloch, kierownik Wydziału Przewozów i Zaplecza Technicznego w MZK Ełk.

Dodaje, że firma będzie się o nie ubiegała w trybie konkursowym, a termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w czerwcu. – Ogłoszenie o przetargu może się ukazać dopiero w I półroczu 2018 r., a na nowe autobusy możemy liczyć najwcześniej w 2019 r. – wyjaśnia przedstawiciel ełckiego MZK.

Zauważa, że przewoźnik od 2013 r. kupił ze środków własnych za prawie 2 mln zł 14 używanych, przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, niskopodłogowych autobusów Mercedes Citaro. – Zastąpiły one wyeksploatowany tabor wysokopodłogowy. Obecnie przyjazne osobom niepełnosprawnym autobusy stanowią ponad 90 proc. taboru – podkreśla Eligiusz Wiloch. Dodaje, że dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów w 22 autobusach działa monitoring.

Z początkiem kwietnia na ulice Olsztyna wyjechała już część z 16 nowych autobusów Solaris, które kupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Tabor wzbogacił się o osiem pojazdów Urbino 12 i osiem Urbino 18 (przegubowe). – Decyzja o zakupie została podjęta na początku 2016 r. To konsekwencja polityki miasta, by inwestować w nowoczesny, coraz mniej awaryjny i spełniający wyśrubowane normy ekologiczne tabor – tłumaczy Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta w Olsztynie. Podkreśla, że autobusy spełniają najwyższą normę emisji spalin EURO VI.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego