9 mld złotych na nowe tory

Kolej inwestuje w poprawę linii towarowych. W regionie zmodernizowanych zostanie 600 kilometrów tras.

Aktualizacja: 14.09.2016 06:38 Publikacja: 13.09.2016 23:00

Modernizacja torów ma m.in. zwiększyć punktualność pociągów towarowych.

Modernizacja torów ma m.in. zwiększyć punktualność pociągów towarowych.

Foto: 123 rf

Kolej przeznaczyła już na usprawnienie połączeń towarowych na terenie Górnego Śląska ponad 2,5 mld zł. Natomiast w najbliższych latach zaplanowano w województwie inwestycje za nawet 9 mld zł. Planuje się, że w regionie modernizacją objętych zostanie ok. 600 km torów.

- Obecna perspektywa szczególnie ukierunkowana jest na przewozy towarowe. Na Śląsku inwestycje usprawnią przewóz ładunków m.in. na trasie od Gliwic przez Bytom i Mysłowice do Oświęcimia. A modernizacja trasy Chybie – Rybnik – Turze, warta ok. 0,5 mld zł, ułatwi kolejowe przewozy m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).

Pojadą szybciej

Tylko w ubiegłym roku w regionie wydano na remonty ponad 90 km torów ok. 100 mln zł. W roku 2016 na modernizację przeszło 80 km linii przeznaczone jest 104,5 mln zł. Do połowy grudnia kolej ma sfinalizować na Górnym Śląsku 13 inwestycji polepszających warunki przewozowe. PLK deklaruje, że w tej perspektywie finansowej stan techniczny linii towarowych ma się znacznie poprawić.

M.in. dlatego, że program dla tras śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami. - Efektem będzie przywrócenie do ruchu wyłączonych torów, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów, lepsza obsługa oraz podwyższony poziom bezpieczeństwa – mówi Merchel.

W najbliższych miesiącach zostanie zwiększona przepustowość na 14 stacjach, m.in. w Mysłowicach, Chełmie Śląskim, Bierawie, Gliwicach Łabędy, Leszczynach, Chorzowie Starym i Tarnowskich Górach. Przyspieszy to wyjazdy pociągów z węglem. Zaplanowano wymianę 30 rozjazdów i modernizację 21 przejazdów kolejowo-drogowych. Przewidywana jest ponadto rewitalizacja 42 mostów, wiaduktów i przepustów, co umożliwi bardziej płynną jazdę pociągów, a także przywrócenie ruchu na zamkniętym torze linii Zabrze Makoszowy – Leszczyny.

PKP PLK szykuje także rewitalizację dwóch linii ważnych dla ruchu towarowego w południowej części województwa. Spółka ogłosiła w sierpniu dwa przetargi na remont torów pomiędzy Krzyżanowicami a Chałupkami (linia 151) oraz Knurowem i Leszczynami (linia 149). Modernizacja pozwoli zwiększyć na tych trasach prędkość pociągów i poprawi bezpieczeństwo. Ponadto na obu liniach zwiększy się częstotliwość kursowania składów, co poprawi konkurencyjność transportu kolejowego w porównaniu do przewozów drogowych.

Na odcinku Krzyżanowice – Chałupki przebudowane będą m.in. przejazdy kolejowo-drogowe, wymienione będą urządzenia sterowania ruchem, zrewitalizowane zostaną 4 mosty. Na przystankach Roszków Raciborski i Rudyszwałd planowana jest przebudowa peronów: pojawią się nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Po zakończeniu robót przez stacje Krzyżanowice i Chałupki będzie przejeżdżać więcej pociągów w ciągu doby. Zwiększenie przepustowości usprawni także połączenia towarowe w ruchu międzynarodowym.

Pomoc dla węglarek

- Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością – informuje PKP PLK. Natomiast na trasie pomiędzy Knurowem a Leszczynami zrewitalizowanych zostanie 10 km torów, obecnie wyłączonych z ruchu przez szkody górnicze. Przebudowana zostanie sieć trakcyjna, skrzyżowanie torów z drogą i rozjazdy, ponadto odnowione zostaną 2 wiadukty. W warunkach przetargowych zapisano także konieczność przebudowy urządzeń sterowania ruchem, co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.

W planach PLK są kolejne przetargi. Będą dotyczyć m.in. prac na liniach nr 153, 199, 681, 682 i 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle o wartości 282,7 mln zł, a także modernizacji linii od Chorzowa Batorego, przez Tarnowskie Góry, Inowrocław i Bydgoszcz do Maksymilianowa za 1 mld zł. Unijne wsparcie ma być także wykorzystane do usprawnienia głównych ciągów pasażerskich E30 i E65. Na tę drugą pomiędzy Będzinem a Zebrzydowicami trzeba będzie wydać ponad 4 mld zł.

Obecnie w ramach środków krajowych prowadzona jest m.in. przebudowa mostu oraz peronów na odcinku Koniecpol - Częstochowa Stradom, rewitalizacja linii nr 169 Tychy - Łaziska Średnie, przebudowa urządzeń sterowania ruchem i stacji Dąbrowa Górnicza Towarowa czy rewitalizacja linii na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Sosnowiec Dańdówka.

Mniejsze spóźnienia

Modernizacja pozwoli także zwiększyć punktualność pociągów towarowych. Dla kolei jest to priorytetem, bo opóźnienia w transporcie towarowym liczy się w godzinach. Według Urzędu Transportu Kolejowego, w IV kwartale ub. roku odsetek punktualnych pociągów wyniósł zaledwie 35 proc. Natomiast średni czas opóźnień sięgnął 551 minut. W tym roku sytuacja nieznacznie się poprawiła: punktualność wzrosła do niespełna 42 proc., ale średni czas opóźnień sięgał prawie 7 godzin. Dopiero nowe inwestycje mają poprawić sytuację, likwidując powody dla licznych ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20-30 km na godzinę. Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40-50 km na godzinę.

Kolej przeznaczyła już na usprawnienie połączeń towarowych na terenie Górnego Śląska ponad 2,5 mld zł. Natomiast w najbliższych latach zaplanowano w województwie inwestycje za nawet 9 mld zł. Planuje się, że w regionie modernizacją objętych zostanie ok. 600 km torów.

- Obecna perspektywa szczególnie ukierunkowana jest na przewozy towarowe. Na Śląsku inwestycje usprawnią przewóz ładunków m.in. na trasie od Gliwic przez Bytom i Mysłowice do Oświęcimia. A modernizacja trasy Chybie – Rybnik – Turze, warta ok. 0,5 mld zł, ułatwi kolejowe przewozy m.in. na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego