fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Życie Regionów

Spory ruch na torach

Żółto-czerwone tramwaje łódzkiego MPK na najdłuższej trasie w Polsce.
UM Łódź
Łódzkie MPK zawiesiło linie tramwajowe do Zgierza i Ozorkowa. Wrocław razem z Kobierzycami chce wydłużyć trasę do miejscowości Wysoka.
Najdłuższa linia tramwajowa w Polsce z Łodzi do Ozorkowa została zawieszona na początku lutego. Koniec kursowania tramwajów linii 45 i 46 to konsekwencja audytu stanu trasy Łódź–Zgierz–Ozorków. Wyniki ekspertyzy nie pozostawiły wątpliwości: tory i sieć trakcyjna są w opłakanym stanie.
– MPK-Łódź od kilku lat zwracało uwagę na zły stan infrastruktury na odcinku do Ozorkowa. Niestety, gminom, na terenie których jadą tramwaje tych linii, nie udało się przeprowadzić remontów generalnych. Stan infrastruktury wymaga wybudowania torowiska i sieci trakcyjnej od nowa – uważa Sebastian Grochala, rzecznik prasowy MPK Łódź. Dodaje, że w ostatnich miesiącach 2017 r. przewoźnik zlecił firmie zewnętrznej dokonanie ekspertyzy, która potwierdziła fatalny stan. Dokument został przedłożony władzom gmin, a te zdecydowały o zawieszeniu linii tramwajowej. MPK przygotowało zastępczą komunikację autobusową. Nie wiadomo, jak długo obie linie będą zawieszone. – W zeszłym roku prezydent Zgierza podjął decyzję o pozyskaniu środków na remont najbardziej zdegradowanego odcinka od granic miasta do Kuraka – mówi Renata Karolewska z Urzędu Miasta Zgierza.
Ozorków walczy o pieniądze unijne. – Jeśli miastu nie uda się ich pozyskać, Ozorków przekaże MPK 900 tys. zł na doraźny remont i będzie dalej czynić starania o środki unijne na kompleksową modernizację – zapowiada Izabela Dobrynin z ratusza w Ozorkowie. We Wrocławiu odwrotnie – tory coraz dłuższe. Tramwaje wyjadą poza miasto i dotrą do miejscowości Wysoka w gminie Kobierzyce. W 2016 r. prezydent Rafał Dutkiewicz ogłosił Wrocławski Program Tramwajowy, zakładający m.in. przedłużenie trasy tramwajowej na Ołtaszyn. Ryszard Pacholik, wójt Kobierzyc, mówi, że kiedy jego gmina dowiedziała się o tym planie, samorząd wpadł na pomysł, by pociągnąć linię jeszcze dalej, aż do Wysokiej. – Wystąpiliśmy już z taką propozycją do Wrocławia, wstępnie została zaakceptowana – mówi wójt Kobierzyc. Teraz oba samorządy przygotowują porozumienie. – Może się uda je podpisać jeszcze w lutym – ma nadzieję wójt Kobierzyc. Podkreśla, że wydłużenie linii tramwajowej powinno odbyć się w ramach jednej inwestycji, którą Wrocław planuje zrealizować do 2022 r. Kobierzyce chcą dołożyć się do budowy swojego odcinka, ale koszty inwestycji nie są jeszcze znane. Dlaczego linie tramwajowe są tak ważne dla miasteczek położonych pod dużymi aglomeracjami? Bo tramwaje nie stoją w korkach i są napędzane elektrycznym silnikiem, czyli ekologiczne.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA