Setki kilometrów nowych ścieżek rowerowych powstaje w Zachodniopomorskiem

Zachodniopomorskie będzie rajem dla amatorów dwóch kółek. Nowe trasy będzie można liczyć w setkach kilometrów.

Publikacja: 23.03.2017 21:00

13 mln zł dotacji trafi do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie m.in. z przeznaczeniem

13 mln zł dotacji trafi do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie m.in. z przeznaczeniem na ścieżki rowerowe między Szczecinem i Goleniowem.

Foto: materiały prasowe

Ponad 90 mln zł dotacji unijnych trafiło do gmin i instytucji samorządowych na budowę ścieżek i dróg dla jednośladów. Większość z tych inwestycji ma ruszyć w drugiej połowie roku, a część dopiero w 2018 r. W ciągu ostatniego półrocza urząd marszałkowski przyznał dziesięć dużych dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na takie inwestycje. Najwięcej, bo blisko 39 mln zł, trafiło do Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZZDW) i gmin: Szczecin, Trzcińsko-Zdrój, Boleszkowice, Dębno, Barlinek, Cedynia, Moryń, Chojna, oraz powiatu stargardzkiego i łobeskiego, gdzie będą budowane ścieżki.

Niemal połowę niższą dotację ZZDW otrzymały na rowerowe inwestycje gminy: Ustronie Morskie, Będzino, Mielno, Sianów, Darłowo.

Miliony na kilometry

Blisko 13 mln zł dotacji trafi do Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie na dwa projekty związane ze ścieżkami rowerowymi. Pierwszy będzie realizowany ze Szczecinem i Goleniowem, a drugi z Goleniowem, Stepnicą i Wolinem. Unijne środki na drogi rowerowe trafią też do samych gmin. – Goleniów dostał 1,7 mln zł na budowę ścieżki od ulicy Stargardzkiej w Goleniowie przez miejscowość Podańsko w kierunku Danowa, a kolejne 4,4 mln zł na budowę drogi dla jednośladów z Lubczyny do Goleniowskiego Parku Przemysłowego w Łozienicy – wylicza Małgorzata Muszyńska z urzędu marszałkowskiego. Stolica regionu otrzymała 6,4 mln zł na budowę dróg dla rowerów w ciągu al. Piastów wraz z niezbędnym połączeniem z infrastrukturą rowerową w ciągu ul. Ku Słońcu, Bohaterów Warszawy oraz Mieszka I, a także w ciągu ul. 26 Kwietnia wraz z niezbędnymi połączeniami z istniejącą infrastrukturą. Wsparcie dla tej drugiej inwestycji sięga 8,3 mln zł. – W tym roku planujemy rozpoczęcie inwestycji drogowych, które po zrealizowaniu zwiększą łączną długość dróg dla rowerów co najmniej o 7 km, przy czym będą to przede wszystkim miejsca, które stworzą spójny system tras rowerowych, połączą istniejące fragmenty, pozwalając w końcowym efekcie uzyskać ciągłość na długich odcinkach – tłumaczy Tomasz Klek, z Centrum Informacji w szczecińskim ratuszu. W mieście obecnie jest 104,8 km dróg dla rowerów lub dróg pieszo-rowerowych oraz ok. 15,3 km pasów ruchu dla rowerów.

Naprzeciw mieszkańcom

W Szczecinie będą kontynuowane działania związane z realizacją zwycięskiego projektu budżetu obywatelskiego, dotyczącego wyznaczania pasów ruchu dla rowerów. Poza tym w ramach różnych działań z rowerami w tle w Szczecinie powstają m.in. projekty zmian organizacji ruchu dopuszczające dwukierunkowy ruch rowerów w ciągach lokalnych ulic jednokierunkowych. Wyznaczane są strefy ruchu uspokojonego tempo 30. Poza tym powstanie np. ponad 1000 nowych miejsc postojowych dla rowerów, w tym ponad 500 stojaków. – Środki na budowę infrastruktury rowerowej pochodzą obecnie w większości z funduszy unijnych, ale też są inwestycje realizowane w ramach środków własnych – przyznaje Tomasz Klek.

Pomorska sieć

Te wszystkie inwestycje tworzą spójny system Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. W ramach planów urzędu marszałkowskiego w regionie będą realizowane cztery trasy rowerowe o długości ponad 1000 km, gdzie zostanie wybudowane ok. 340 km dróg rowerowych. – Dwie trasy są prowadzone w układzie północ–południe, a dwie wschód–zachód, komunikując w ten sposób województwo i przebiegając przez najatrakcyjniejsze tereny, takie jak wybrzeże, pojezierza czy zalew szczeciński – wylicza Małgorzata Muszyńska. Dodaje, że budowa tych odcinków będzie finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ oraz z programu Interreg, a inwestycje będą współfinansowane z budżetu województwa oraz poszczególnych gmin i powiatów.

– Szacujemy, że projekty, które uzupełnią te już ogłoszone, będą warte ponad 86 mln zł – mówi Małgorzata Muszyńska.

 

Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego