Nowe drogi, nowe ronda

Niemal 200 mln zł przeznaczy w tym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu na budowę i remonty tras wojewódzkich w regionie. A w ramach rządowego programu dla gmin i powiatów rozdzielone będą 32, 6 mln zł.

Publikacja: 29.01.2018 22:00

Drogowcy będą pracować m.in. na obwodnicy Malni i Choruli i na trasie Opole–Namysłów.

Drogowcy będą pracować m.in. na obwodnicy Malni i Choruli i na trasie Opole–Namysłów.

Foto: AdobeStock

W 2017 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu na budowę i remonty wydal ponad 130 mln zł, realizując ok. 30 inwestycji na drogach regionu. W tym największą w historii – obwodnicę Czarnowąsów. – Nowa droga to przede wszystkim lepszy dojazd z Opola do Namysłowa i zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu życia mieszkańców – tłumaczyli ZDW.

Urzędnicy są przekonani, że nowy przebieg obwodnicy odciąży tereny zabudowane od ruchu, zwłaszcza ciężkiego, co w znacznym stopniu wpłynie na usprawnienie komunikacji: pomoże rozładować korki i poprawi dojazd do Elektrowni Opole.

23 inwestycje

Dużo się będzie działo na opolskich drogach także w tym roku. Kilka inwestycji ZDW rozpoczął już pod koniec 2017 roku, a ich zakończenie zaplanowano na rok bieżący. W roku 2018 na drogach wojewódzkich zaplanowano 23 inwestycje warte ponad 187 mln zł. Mają przede wszystkim podwyższyć bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców, ale też poprawić dojazd do rejonów przemysłowych i turystycznych.

Najbardziej oczekiwaną inwestycją jest budowa obwodnicy Malni i Choruli. – To pierwsza na Opolszczyźnie obwodnica budowana w nowoczesnej technologii betonowej. Połączy ona jedną z najnowocześniejszych cementowni Europy z autostradą, odsuwając ruch ciężarowy od podopolskich miejscowości – tłumaczy Violetta Ruszczewska, rzeczniczka marszałka województwa opolskiego.

Znaczenie dla regionu ma też budowa drogi wojewódzkiej Opole–Namysłów. To jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych i połączenie z południem Wielkopolski i wschodnią częścią Dolnego Śląska. – Po zakończeniu obwodnicy Czarnowąsów i budowie mostu w Krzywej Górze czas na następne etapy prac: odcinki Ładza–Pokój oraz Biestrzykowice–Jastrzębie – mówi Arkadiusz Branicki, rzecznik ZDW w Opolu.

Dalsze prace związane z wyprowadzeniem ruchu z centrum będą prowadzone przy obwodnicy Dobrodzienia, bo ruchliwa trasa Gliwice–Olesno i ciasna zabudowa małego miasta nie idą w parze z bezpieczeństwem zarówno mieszkańców, jak i kierowców.

– W zasadzie już jest postępowanie przetargowe na obwodnicę Myśliny prowadzone przez GDDKiA, więc wiemy, że ta nasza obwodnica, która dopina całość tego układu drogowego w okolicach Dobrodzienia, może wystartować. Dlatego w tym roku planujemy rozpocząć jej budowę, która wyprowadza zupełnie ruch tranzytowy z tej miejscowości – mówi Szymon Ogłaza, wicemarszałek województwa opolskiego.

W tym roku ma się zakończyć rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 416 w miejscowości Nowa Cerekwia, która pochłonie 13,8 mln zł oraz rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 419 w miejscowości Branice kosztem 12,7 mln zł.

W regionie zaplanowano też dwie ważne inwestycje drogowe z punktu widzenia turystki. To remont drogi wojewódzkiej 409 w Mosznej. – Przebudowane zostanie nawierzchnia, skrzyżowania i całą infrastruktura. Powstaną nowoczesne chodniki i ścieżki rowerowe – wylicza Violetta Ruszczewska.

Prace będą prowadzone też na drodze wojewódzkiej 414 na trasie Biała–Prudnik. – To ostatni odcinek drogi w tereny górskie i wypoczynkowe województwa. Ze względu na pomnik przyrody i miejsca bytowania chronionych chrząszczy droga uzyska nowy przebieg, nie zaburzając istniejącego ekosystemu – tłumaczy Arkadiusz Branicki. Dodaje, że 6 km nowych ścieżek rowerowych pozwoli na bezpieczne przejechanie trasy od ronda w Prudniku do Białej.

Rządowe miliony

W 2017 r. ramach rządowego programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019 kwota dla województwa opolskiego wyniosła 32,6 mln zł.

– Dzięki temu wsparciu udało się wyremontować 54 km dróg gminnych i powiatowych, a dofinansowaniem objęto 34 zadania (15 projektów dla dróg powiatowych i 19 projektów dla dróg gminnych) – wylicza Martyna Kolemba, rzeczniczka wojewody opolskiego. Dodaje, że dotacja na rok 2018 przyznana w ramach programu dla województwa opolskiego jest taka sama jak rok wcześniej.

– W wyniku naboru do dofinansowania zakwalifikowanych zostało 26 projektów, w tym osiem dla dróg powiatowych i 18 dla dróg gminnych – mówi Martyna Kolemba. Podkreśla, że dzięki tym projektom możliwe będzie zrealizowanie zadań obejmujących 33,93 km dróg gminnych i powiatowych.

Urzędniczka podkreśla, że liczba projektów – a w konsekwencji długość wyremontowanych dróg – może się zwiększyć w związku z uwolnieniem środków w ramach programu, na przykład poprzez oszczędności powstałe w przetargach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

W 2017 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu na budowę i remonty wydal ponad 130 mln zł, realizując ok. 30 inwestycji na drogach regionu. W tym największą w historii – obwodnicę Czarnowąsów. – Nowa droga to przede wszystkim lepszy dojazd z Opola do Namysłowa i zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu życia mieszkańców – tłumaczyli ZDW.

Urzędnicy są przekonani, że nowy przebieg obwodnicy odciąży tereny zabudowane od ruchu, zwłaszcza ciężkiego, co w znacznym stopniu wpłynie na usprawnienie komunikacji: pomoże rozładować korki i poprawi dojazd do Elektrowni Opole.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego