Kierowcy pojadą bezpieczniej

Dwie newralgiczne dla udrożnienia ruchu drogowego inwestycje zakończą się w tym roku w Lublinie. W regionie kierowcy będą mogli skorzystać z 62 kilometrów zmodernizowanych dróg wojewódzkich.

Publikacja: 09.02.2017 22:30

Budowa ulicy Muzycznej wraz mostem na Bystrzycy będzie kosztowała 42 miliony złotych.

Budowa ulicy Muzycznej wraz mostem na Bystrzycy będzie kosztowała 42 miliony złotych.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Horbaczewski RH Robert Horbaczewski

Najdroższą inwestycją (prawie 66 mln zł) jest przebudowa skrzyżowania al. Solidarności i Sikorskiego z ul. Generała Ducha. – To najbardziej obciążone ruchem skrzyżowanie w mieście. Po zakończeniu inwestycji rozładujemy ruch w kierunku wschód–zachód, który przeniesiony zostanie na estakady, i rozprowadzimy ruch lokalny z dzielnic pod estakadą na rodzie wyposażonym w sygnalizacje świetlną – mówi Karol Kieliszek z UM w Lublinie.

Drugą ważną inwestycją, która zakończy się w tym roku, jest budowa ulicy Muzycznej wraz z mostem na Bystrzycy. To ułatwi komunikację między północną i południową częścią miasta. Koszt to 42 mln zł.

Flagowym projektem drogowym, który z kolei miasto rozpocznie w tym roku, jest budowa przedłużenia ul. Bohaterów Monte Cassino. To będzie droga, którą miasto włączy w węzeł Sławin i domknie od strony południowo-zachodniej tzw. wewnętrzną obwodnicę Lublina. Pozwoli ona też wyprowadzić ruch z południowych dzielnic Lublina na wylotówkę z miasta i dalej na obwodnicę. Jej koszt to blisko 88 mln zł. Miasto wybrało już wykonawcę. Budowa ma się zakończyć do kwietnia 2018 roku.

Nowa trakcja w Lublinie

Rozpoczęcie trzech kolejnych inwestycji uzależnione jest od przyznania wsparcia z z programu operacyjnego „Polska wschodnia" (miasto stara się o ponad 400 mln zł).

Największą inwestycją ma być przebudowa ronda Lubelskiego Lipca wraz z modernizacją ul. Fabrycznej, ul. Droga Męczenników Majdanka oraz ul. Grygowej. W pobliżu dworca cargo zamiast jednego wiaduktu wybudowane zostaną dwa nowe. Inwestycja przewiduje też budowę nowych odcinków trakcji trolejbusowej w ciągu Drogi Męczenników Majdanka i Grygowa, w pobliżu podstrefy ekonomicznej.

Władze chcą też rozbudowywać sieć trakcji trolejbusowej w północnej części miasta. To kontynuacja wcześniejszych inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych, kiedy wybudowano 6 km trakcji w południowej części miasta i kupiono nowy tabor.

– Na granicy miasta powstanie pętla komunikacji miejskiej połączona z parkingiem na 54 pojazdy i 100 rowerów miejskich, z miejscem wypoczynku i z budynkami sanitarnymi. Chcemy, aby mieszkańcy gmin ościennych dojeżdżający do pracy mogli zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji publicznej lub na rower. Łącznie, w ramach wszystkich projektów, miasto zakupi 40 trolejbusów, 32 autobusy elektryczne i 23 autobusy – mówi Karol Kieliszek.

Zamość i Chełm ze wsparciem

Przygotowania do wyczekiwanej od kilkudziesięciu lat inwestycji drogowej trwają też w Chełmie. Miasto ma zagwarantowane 170 mln złotych dofinansowania z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko" na modernizację największej arterii komunikacyjnej, czyli drogi krajowej nr 12 przebiegającej w granicach miasta. Pojawią się nowe ronda, skrzyżowania, nowy wiadukt i wiele innych rozwiązań komunikacyjnych oraz około 8 km nowych tras dla rowerzystów wzdłuż modernizowanej drogi.

– Dotychczas prace wzdłuż K12 staraliśmy się realizować etapami, przebudowując skrzyżowania i części ulic, co uzależnione było od dostępnych środków. Pozyskane dofinansowanie pozwoli na kompleksową modernizację jednej z najważniejszych arterii miasta – mówi Agata Fisz, prezydent Lublina.

Ten rok ma być przeznaczony na prace projektowe. Roboty drogowe mają wystartować w przyszłym roku.

Do przebudowy zachodniej obwodnicy przymierza się też Zamość, który otrzyma na ten cel prawie 82 mln unijnego dofinansowania z PO „Infrastruktura i środowisko". Dla kierowców oznacza to ponad 5,4 km nowoczesnej dwupasmówki z rondami w miejscu dotychczasowych skrzyżowań.

Inwestycje za 0,5 mld zł

Do końca października tego roku zakończy się modernizacja 62 km dróg wojewódzkich. Przebudowany zostanie 17-kilometrowy odcinek drogi nr 835 Piotrków–Wysokie, 14 km drogi nr 846 na odcinku Małochwiej Duży–Wojsławice–Teratyn, podobny odcinek drogi nr 814 od Niewęgłoszy do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 815, a także blisko 18 km drogi nr 829 Łęczna–Biskupice (bez mostu na rzece Wieprz). Inwestycje, współfinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego, pochłoną łącznie 483,3 mln zł. Do końca lipca ma się też zakończyć budowa drogi wojewódzkiej nr 747 współfinansowanej z programu operacyjnego „Polska wschodnia" stanowiącej dojazd do węzła Konopnica, części obwodnicy Lublina.

Samorząd województwa rozstrzygnie też jeszcze w tym roku procedurę projektową kolejnych pięciu inwestycji realizowanych na drogach wojewódzkich w latach późniejszych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: robert.horbaczewski@rp.pl

Najdroższą inwestycją (prawie 66 mln zł) jest przebudowa skrzyżowania al. Solidarności i Sikorskiego z ul. Generała Ducha. – To najbardziej obciążone ruchem skrzyżowanie w mieście. Po zakończeniu inwestycji rozładujemy ruch w kierunku wschód–zachód, który przeniesiony zostanie na estakady, i rozprowadzimy ruch lokalny z dzielnic pod estakadą na rodzie wyposażonym w sygnalizacje świetlną – mówi Karol Kieliszek z UM w Lublinie.

Drugą ważną inwestycją, która zakończy się w tym roku, jest budowa ulicy Muzycznej wraz z mostem na Bystrzycy. To ułatwi komunikację między północną i południową częścią miasta. Koszt to 42 mln zł.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego