Gminy dopłacą, będzie więcej pociągów

Zarząd województwa dolnośląskiego oraz 20 podwrocławskich gmin podpisały porozumienie dotyczące wspólnego finansowania przewozów kolejowych.

Aktualizacja: 30.06.2017 10:44 Publikacja: 29.06.2017 21:30

Gminy dopłacą, będzie więcej pociągów

Foto: materiały prasowe

Samorządy zadeklarowały chęć współfinansowania połączeń kolejowych przebiegających przez ich teren. Takie rozwiązanie pomoże rozwijać siatkę połączeń kolejowych w tej części regionu. Nowe połączenia mają się pojawić prawdopodobnie w grudniu wraz ze zmianą rozkładu jazdy Kolei Dolnośląskich.

Porozumienie podpisali przedstawiciele gmin: Borowa, Czernica, Długołęka, Miękinia, Oława, Wisznia Mała, Żórawina, Brzeg Dolny, Jelcz-Laskowice, Kąty Wrocławskie, Oborniki Śląskie, Prusice, Siechnice, Strzelin, Środa Śląska, Trzebnica, Wołów, Żmigród, Oleśnica i Oława.

Aż 70 proc. regionalnego ruchu kolejowego na Dolnym Śląsku odbywa się na terenie aglomeracji wrocławskiej. W ciągu trzech lat samorząd województwa zwiększył liczbę połączeń kolejowych na terenie aglomeracji wrocławskiej ze 136 par w każdej dobie do 170 par. – Dzięki temu dynamicznie wzrastała liczba pasażerów, dlatego podjęliśmy decyzje dotyczące rewitalizacji ważnych linii kolejowych – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa. Podkreślił, że podpisana przez samorządowców deklaracja gwarantuje dalszy rozwój kolei, a dalszy wzrost liczby połączeń kolejowych będzie możliwy, jeżeli będą one współfinansowane przez poszczególne podwrocławskie samorządy.

Według szacunków Urzędu Marszałkowskiego każde dodatkowe połączenie będzie kosztować od 50 do 120 tys. zł rocznie. Połowę tej kwoty mają wykładać gminy, na których terenie to połączenie będzie realizowane.

Co porozumienie da poszczególnym samorządom, a co dzięki niemu zyskają mieszkańcy?

– W tej chwili trwają prace nad przygotowaniem szczegółów realizacji tego projektu. Na tym etapie trudno mówić o tym, ile będzie nowych połączeń kolejowych i od kiedy one ruszą. Wszystkie te elementy po analizie będą uregulowane w stosownych porozumieniach między samorządami – zapowiada Waldemar Grochowski, wójt gminy Borów. Podkreśla on, że dla samorządu projekt jest bardzo ważny, gdyż przez środkowy obszar w kierunku północ–południe przebiega kolejowa linia zelektryfikowana ze stacją w Boreczku, która jest jedną z osi rozwojowych gminy. – Dzięki temu projektowi stacja w Boreczku w ciągu kilku najbliższych lat ma szansę stać się stacją przesiadkową, co będzie miało wpływ na poszerzenie oferty przez przewoźników autobusowych – tłumaczy wójt Grochowski. Zauważa, że spora część mieszkańców gminy Borów w drodze do i z Wrocławia może korzystać z połączenia kolejowego (dojazd autobusem na stację w Boreczku, pociągiem do Wrocławia, z powrotem pociągiem do Boreczka i dalej autobusem do domu). – Mając możliwości dojazdu do pracy i szkoły koleją, młodzi mieszkańcy pozostaną na terenie gminy, a także pojawi się możliwość przyciągnięcia nowych osób. Wybiegając w przyszłość, bierzemy pod uwagę budowę parkingu w ramach projektu „Parkuj i jedź" – zdradza wójt Borowa.

Także Romuald Piórko, wiceburmistrz Jelcza-Laskowic, zauważa, że celem projektu jest podjęcie wspólnych działań na rzecz poprawy kolejowej oferty przewozowej poprzez zwiększenie liczby połączeń. – Temat wyszedł od władz samorządowych województwa dolnośląskiego, a inspirowany był przez mieszkańców dojeżdżających do Wrocławia – tłumaczy Romuald Piórko. Zdradza, że z Jelcza-Laskowic do Wrocławia ma być dodana jedna para pociągów w godzinach szczytu porannego. Ma to nastąpić od 2018 roku. Urzędnicy z Jelcza-Laskowic szacują, że koszt dopłaty przez miasto rocznie to 29 tys. zł. Urząd w ramach poprawy układu komunikacyjnego, w tym dojazdu do Wrocławia, w tym roku rozpoczął budowę parkingu P&R. Jak mówi Anna Cieżak-Bałdyga z urzędu gminy Wisznia Mała, podpisany list intencyjny oraz wynikające z niego porozumienia traktowane są jako wstępny etap prac nad stworzeniem w przyszłości celowego związku komunikacyjnego aglomeracji wrocławskiej. – Nasza gmina planuje strumień komunikacyjny połączenia Wrocławia skierować na kolej relacji Wrocław–Poznań. W tym celu w ciągu dwóch–trzech lat planujemy budowę parkingu „Parkuj i jedź", a w zależności od potrzeb mieszkańców gminy zwiększenie częstotliwości pociągów – zdradza urzędniczka.

Samorządy zadeklarowały chęć współfinansowania połączeń kolejowych przebiegających przez ich teren. Takie rozwiązanie pomoże rozwijać siatkę połączeń kolejowych w tej części regionu. Nowe połączenia mają się pojawić prawdopodobnie w grudniu wraz ze zmianą rozkładu jazdy Kolei Dolnośląskich.

Porozumienie podpisali przedstawiciele gmin: Borowa, Czernica, Długołęka, Miękinia, Oława, Wisznia Mała, Żórawina, Brzeg Dolny, Jelcz-Laskowice, Kąty Wrocławskie, Oborniki Śląskie, Prusice, Siechnice, Strzelin, Środa Śląska, Trzebnica, Wołów, Żmigród, Oleśnica i Oława.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego