Australijscy naukowcy opracowują 10-minutowy test na raka

Naukowcy w Australii opracowali 10-minutowy test, który może wykryć obecność komórek nowotworowych w dowolnym miejscu ciała.

Aktualizacja: 06.12.2018 09:52 Publikacja: 06.12.2018 09:27

Australijscy naukowcy opracowują 10-minutowy test na raka

Foto: Domena publiczna

Test został opracowany po tym, jak naukowcy z Uniwersytetu w Queensland odkryli, że nowotwór po umieszczeniu w wodzie tworzy unikalną strukturę DNA.

Test działa poprzez identyfikację obecności tej struktury. Odkrycie to może pozwolić na znacznie wcześniejsze wykrycie raka.

- Odkrycie było przełomem, który umożliwi zupełnie nowe podejście do wykrywania nowotworów nieinwazyjnie w każdym typie tkanki, w tym krwi - powiedział profesor Matt Trau.

- Doprowadziło to do stworzenia niedrogich i przenośnych urządzeń wykrywających, które mogłyby być użyte jako narzędzie diagnostyczne - dodał.

Naukowcy na całym świecie pracują nad sposobami wczesnego wykrywania nowotworów. Wcześniejsza identyfikacja zwiększa skuteczność leczenia.

Na początku tego roku naukowcy z Uniwersytetu Johna Hopkinsa w USA ogłosili, że opracują badanie krwi (CancerSEEK), które obejmuje osiem częstych rodzajów raka. Badanie to identyfikuje obecność białek nowotworowych i mutacji genowych w próbkach krwi. Zanim badania te będą mogły być szeroko stosowane, należy przeprowadzić znacznie więcej badań, dodali amerykańscy badacze.

Opracowany w Australii 10-minutowy test nie został jeszcze uzyty na ludziach i konieczne są badania kliniczne, zanim będzie można go zastosować na potencjalnych pacjentach.

Badania na ponad 200 tkankach i próbkach krwi wykryły komórki nowotworowe z 90% dokładnością - twierdzą naukowcy.

Do tej pory jest test był używany do wykrywania raka piersi, prostaty, jelita grubego i chłoniaka, ale naukowcy są przekonani, że wyniki mogą być użyte z innymi typami chorób.

Zdrowie
W Szwecji dziecko nie kupi kosmetyków przeciwzmarszczkowych
Zdrowie
Nerka genetycznie modyfikowanej świni w ciele człowieka. Udany przeszczep?
Ptasia grypa zagrozi ludziom? Niepokojące sygnały z Ameryki Południowej