Obowiązek wskazania przez radę gminy konkretnego schroniska dla bezdomnych zwierząt potwierdza wyrok WSA w Bydgoszczy z 19 listopada 2013 r. (sygn. akt II SA/Bd 887/13), zgodnie z którym program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt powinien zawierać konkretne i jednoznaczne wskazania co do sposobu realizacji ujętych w nim zadań. Wobec tego w przedmiotowym programie wskazane powinno być konkretne schronisko dla zwierząt z podaniem jego nazwy i adresu.
Podobne stanowisko w sprawie określenia konkretnego schroniska zaprezentował wojewoda wielkopolski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 19 kwietnia 2013 r. (KN.I. 4131.1. 220.2013.7) wskazując, że rada gminy uchwalając program opieki nad zwierzętami winna, wypełniając dyspozycję ustawodawcy, podać adres schroniska do którego będą przekazywane bezdomne zwierzęta.
Zapewnienie schroniska dla bezdomnych zwierząt jest ustawowym obowiązkiem gminy, z którego nie zwalnia brak miejsc w schroniskach istniejących, a schroniskiem dla zwierząt jest miejsce przeznaczone do opieki nad zwierzętami domowymi spełniające wymogi określone w ustawie z 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (art. 4 pkt 25 ustawy o ochronie zwierząt) – wyrok WSA w Szczecinie z 28 listopada 2013 r. (sygn. akt II SA/Sz 612/13).
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 2 lutego 2016 r. (sygn. akt II OSK 3051/15) orzekł, że prowadzenie schroniska dla zwierząt jest działalnością nadzorowaną, poddaną wymogom ustawowym w którą ingerować może powiatowy lekarz weterynarii. Zatem realizacja przez gminę zadania polegającego na zapewnieniu bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt nie może następować poprzez wskazanie schroniska znajdującego się poza terytorium Polski, nawet, jeśli miejscem jego położenia jest terytorium państwa – członka Unii Europejskiej.
podstawa prawna: ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 856 ze zm.)