Kogo można wyłączyć z kręgu uprawnionych do wynajmu mieszkania komunalnego

Wyłączenie z kręgu uprawnionych do wynajmu mieszkania komunalnego osób mających tytuł prawny do innego lokalu, jest niedopuszczalne – orzekł sąd.

Publikacja: 10.06.2018 09:00

Kogo można wyłączyć z kręgu uprawnionych do wynajmu mieszkania komunalnego

Foto: 123RF

W wyroku z 24 kwietnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził nieważność § 26 pkt 1 uchwały Rady Miasta Krakowa z 8 lipca 2015 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali, wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz tymczasowych pomieszczeń. Ów przepis wyłącza z kategorii kandydatów do wynajmu osoby posiadające jakikolwiek tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub innej nieruchomości, stanowiący podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie.

Jednocześnie WSA podkreślił, że stwierdzenia nieważności § 26 pkt 1 uchwały nie można interpretować jako zakazu uwzględniania w kryteriach kwalifikujących posiadania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego. Nie ma przeszkód, aby kryteria, zawarte w ustawie o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy (...), dotyczące wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu, były tak skonstruowane, aby uwzględniały także taką okoliczność, jak posiadanie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego przez mieszkańca, ubiegającego się o zawarcie umowy najmu lokalu z zasobów mieszkaniowych gminy.

Bezskuteczne starania

§ 26 pkt 1 uchwały zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie mieszkaniec tego miasta, który w poprzednich latach kilkakrotnie bezskutecznie starał się o mieszkanie komunalne. Skarżący ma ponad 60 lat i od 2004 r. orzeczoną niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym po wypadku w pracy, jakiego doznał w 1990 r. w USA. Utrzymuje się z zasiłku stałego w wysokości 529 zł miesięcznie. Od przeszło 10 lat mieszka w hotelu robotniczym, w pokoju o powierzchni 9 m kw.

Kilkakrotnie, jako wieloletni działacz podziemnej struktury NSZZ „Solidarność", zwracał się o najem lokalu w trybie pierwszeństwa. Za każdym razem dostawał odmowę, ponieważ jest właścicielem piętra w starej kamienicy z 1900 r., położonej w innej miejscowości. Z trzech znajdujących się tam lokali, jeden z uwagi na zły stan techniczny, nie jest wynajmowany. Czynsz z wynajmu dwóch pozostałych jest zajęty przez komornika na poczet 130 tys. zł długu alimentacyjnego. Według skarżącego, współudział w nieruchomości nie powinien wykluczać go z kręgu osób ubiegających się o lokal z zasobów mieszkaniowych gminy. Nie może bowiem zamieszkać w żadnym z własnych lokali, ponieważ lokatorzy tych mieszkań uzyskali do nich prawo w trybie przydziału administracyjnego.

Gmina Miasta Kraków, uważała, że skargę należy oddalić. Przepis § 26 ust. 1 jest bowiem identyczny z przepisami, zawartymi w uchwałach „mieszkaniowych" Rady Miasta z 2007 r. oraz z 2012 r. Zarówno WSA w Krakowie, jak i Naczelny Sąd Administracyjny oddaliły wcześniej skargi na odmowy umieszczenia skarżącego na liście kandydatów do zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego, podjęte na podstawie wspomnianych przepisów.

Niedopuszczalne uzależnienie

WSA uznał jednak, że sprawy nie są tożsame, a zaskarżony przepis dotyczy bezpośrednio interesu prawnego mieszkańca Krakowa. Skarżący domagał się bowiem przyznania lokalu z zasobów mieszkaniowych gminy, i go nie otrzymał, ponieważ nie spełnił przesłanki, wynikającej z wyłączeń, ustanawianych w kolejnych uchwałach. Sąd przypomniał, że zgodnie z ustawą z 2001 r. o ochronie praw lokatorów, zasobie mieszkaniowym gminy (...) , gmina może uchwalać akty prawa miejscowego, określającego zasady wynajmowania lokali, wchodzących w skład jej zasobu mieszkaniowego. W takiej uchwale można zamieścić jeszcze inne, dodatkowe, a nie wymienione w stawie kwestie, związane z najmem. Nie oznacza to jednak, że rada gminy może je określać dowolnie. Uchwała jest aktem wykonawczym do ustawy o ochronie praw lokatorów (...), i nie może wykraczać poza zakres upoważnienia ustawowego. Przy ustalaniu zasad wynajmu lokali, rada musi więc respektować ogólne zasady, płynące ustawy o ochronie praw lokatorów i wartości określone w konstytucji – stwierdził WSA. Ustawa nie przewiduje jakiejkolwiek możliwości uzależniania uzyskania mieszkania komunalnego od wyłączeń, uniemożliwiających mieszkańcowi ubieganie się o mieszkanie. Rada gminy nie jest uprawniona do określania kryteriów, wykluczających osoby spełniające warunki zamieszkiwania i dochodu z procedury weryfikacji ich wniosków o przyznanie pomocy mieszkaniowej. Tym samym wprowadzenie w zaskarżonym § 26 pkt 1 dodatkowych wyłączeń, nie mieszczących się w kryteriach ustawowych, wychodzi poza granice upoważnienia ustawowego.

Niedopuszczalne jest wyłączenie z kręgu osób uprawnionych do ubiegania się o wynajem lokalu z gminnego zasobu mieszkaniowego, osób mających tytuł prawny do innego lokalu. Taki zakaz nie oznacza jednak, że osoba mająca tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, musi uzyskać taki lokal z zasobów gminy. Nie ma przeszkód, aby określone w ustawie warunki zamieszkiwania oraz kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu, były tak skonstruowane, aby uwzględniały także taką okoliczność, jak posiadanie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego przez mieszkańca, ubiegającego się o zawarcie umowy najmu lokalu komunalnego – wskazał sąd. Mogą to być np. przesłanki i warunki, pozwalające na kwalifikowanie takiej osoby w dalszej kolejności w stosunku do osób, które nie mają tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: III SA/Kr 100/18

W wyroku z 24 kwietnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził nieważność § 26 pkt 1 uchwały Rady Miasta Krakowa z 8 lipca 2015 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali, wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz tymczasowych pomieszczeń. Ów przepis wyłącza z kategorii kandydatów do wynajmu osoby posiadające jakikolwiek tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub innej nieruchomości, stanowiący podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie.

Jednocześnie WSA podkreślił, że stwierdzenia nieważności § 26 pkt 1 uchwały nie można interpretować jako zakazu uwzględniania w kryteriach kwalifikujących posiadania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego. Nie ma przeszkód, aby kryteria, zawarte w ustawie o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy (...), dotyczące wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu, były tak skonstruowane, aby uwzględniały także taką okoliczność, jak posiadanie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego przez mieszkańca, ubiegającego się o zawarcie umowy najmu lokalu z zasobów mieszkaniowych gminy.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe