W wyroku z 24 kwietnia 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził nieważność § 26 pkt 1 uchwały Rady Miasta Krakowa z 8 lipca 2015 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali, wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz tymczasowych pomieszczeń. Ów przepis wyłącza z kategorii kandydatów do wynajmu osoby posiadające jakikolwiek tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub innej nieruchomości, stanowiący podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie.
Jednocześnie WSA podkreślił, że stwierdzenia nieważności § 26 pkt 1 uchwały nie można interpretować jako zakazu uwzględniania w kryteriach kwalifikujących posiadania tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego. Nie ma przeszkód, aby kryteria, zawarte w ustawie o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy (...), dotyczące wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu, były tak skonstruowane, aby uwzględniały także taką okoliczność, jak posiadanie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego przez mieszkańca, ubiegającego się o zawarcie umowy najmu lokalu z zasobów mieszkaniowych gminy.
Bezskuteczne starania
§ 26 pkt 1 uchwały zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie mieszkaniec tego miasta, który w poprzednich latach kilkakrotnie bezskutecznie starał się o mieszkanie komunalne. Skarżący ma ponad 60 lat i od 2004 r. orzeczoną niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym po wypadku w pracy, jakiego doznał w 1990 r. w USA. Utrzymuje się z zasiłku stałego w wysokości 529 zł miesięcznie. Od przeszło 10 lat mieszka w hotelu robotniczym, w pokoju o powierzchni 9 m kw.
Kilkakrotnie, jako wieloletni działacz podziemnej struktury NSZZ „Solidarność", zwracał się o najem lokalu w trybie pierwszeństwa. Za każdym razem dostawał odmowę, ponieważ jest właścicielem piętra w starej kamienicy z 1900 r., położonej w innej miejscowości. Z trzech znajdujących się tam lokali, jeden z uwagi na zły stan techniczny, nie jest wynajmowany. Czynsz z wynajmu dwóch pozostałych jest zajęty przez komornika na poczet 130 tys. zł długu alimentacyjnego. Według skarżącego, współudział w nieruchomości nie powinien wykluczać go z kręgu osób ubiegających się o lokal z zasobów mieszkaniowych gminy. Nie może bowiem zamieszkać w żadnym z własnych lokali, ponieważ lokatorzy tych mieszkań uzyskali do nich prawo w trybie przydziału administracyjnego.
Gmina Miasta Kraków, uważała, że skargę należy oddalić. Przepis § 26 ust. 1 jest bowiem identyczny z przepisami, zawartymi w uchwałach „mieszkaniowych" Rady Miasta z 2007 r. oraz z 2012 r. Zarówno WSA w Krakowie, jak i Naczelny Sąd Administracyjny oddaliły wcześniej skargi na odmowy umieszczenia skarżącego na liście kandydatów do zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego, podjęte na podstawie wspomnianych przepisów.