Zakłady przetwarzania odpadów według nowej klasyfikacji przedsięwzięć

Dotychczasowa klasyfikacja zakładów przetwarzania odpadów przebiegała na podstawie rozporządzenia z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Publikacja: 05.06.2020 09:55

Zakłady przetwarzania odpadów według nowej klasyfikacji przedsięwzięć

Foto: Adobe Stock

Rozporządzenie to dzieliło przedsięwzięcia na dwie grupy: 1) mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (dalej: „I. grupa przedsięwzięć") oraz 2) mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (dalej: „II. grupa przedsięwzięć"). Instalacje do przetwarzania odpadów niebezpiecznych klasyfikowane były do grupy I., te w ramach funkcjonowania których przetwarzano odpady inne niż niebezpieczne zaliczano natomiast do grupy II. Obecnie natomiast na gruncie rozporządzenia z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (dalej również jako: „nowe rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć") dokonano całkowicie innego rozróżnienia dzieląc instalacje do przetwarzania odpadów według nowego kryterium podziału. Kryterium tym jest dobowa zdolność przyjmowania odpadów. Te instalacje, których dobowa zdolność przyjmowania odpadów jest większa niż 10 ton klasyfikowane są obecnie do I. grupy przedsięwzięć. Te, które nie przekraczają tej wartości pozostaną w grupie II.

Niejasność terminologiczna

Dotychczasowe rozporządzenie posługiwało się powołanym pojęciem dobowej zdolności przyjmowania odpadów wyłącznie do określenia parametrów składowisk odpadów lub innych obiektów unieszkodliwiania. W zakresie innych niż składowiska instalacji do przetwarzania odpadów ustawodawca w obrębie różnych aktów prawa, w tym w ramach ustawy o odpadach, posługiwał się natomiast odrębnym pojęciem - mocą przerobową instalacji. Interpretując zatem przepisy nowego rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć konieczne jest ustalenie, co w opisywanym przypadku ustawodawca miał na myśli. Ze względu na obowiązujący zakaz wykładni synonimicznej oba użyte zwroty muszą mieć odrębne znaczenie. W związku z powyższym czym innym będzie moc przerobowa instalacji a czym innym dobowa zdolność przyjmowania odpadów.

Czytaj także: Nowe pomysły na gospodarkę odpadami komunalnymi: koniec monopolu RIPOK

By móc dokonać właściwej klasyfikacji konieczne jest zatem ustalenie znaczenia pojęcia – dobowej zdolności przyjmowania. Czy jest ona parametrem charakteryzującym możliwości magazynowe instalacji, czy może zdolność przerobową tej instalacji, a może charakteryzuje ona zupełnie inny parametr funkcjonowania instalacji?

Konsekwencje błędnej klasyfikacji

Przypomnieć warto, że dokonane w 2018 r. zmiany ustawy o odpadach zobligowały wszystkie podmioty prowadzące profesjonalną działalność w zakresie gospodarki odpadami do złożenia tzw. wniosków dostosowawczych. Zmiany w klasyfikacji przedsięwzięć spowodowały, że ustalenie organu właściwego w sprawie stało się bardziej skomplikowane niż dotychczas. Z dużym prawdopodobieństwem założyć można, że w wielu przypadkach może dojść do zmiany organu właściwego do wydawania decyzji z zakresu gospodarki odpadami. Przyjmowane bez większej refleksji przez niektóre organy administracji publicznej założenie o tożsamości pojęcia dobowej zdolności przyjmowania z mocą przerobową powodować może nieuprawnione przekazanie wniosku do innego organu. Zagadnienie to jest szczególnie istotne albowiem decyzja wydana niezgodnie z właściwością jest nieważna.

Istota właściwej klasyfikacji

Znajomość znaczenia użytego w nowym rozporządzeniu w sprawie przedsięwzięć pojęcia „dobowa zdolność przyjmowania" jest niezbędna do dokonania właściwej klasyfikacji przedsięwzięcia. Powierzchowne przyjmowanie tego znaczenia, bez uwzględnienia zasad dokonywania wykładni prawa, prowadzić może do błędnych konkluzji i niewłaściwe ustalenie organu właściwego w sprawie. Poprawne posługiwanie się używanymi przez ustawodawcę nazwami umożliwi natomiast z jednej strony prawidłowe ustalenie organu właściwego w sprawie, z drugiej stwierdzenie,w której grupie przedsięwzięć znajduje się planowana do realizacji inwestycja lub funkcjonująca instalacja. Wymagania prawne względem przedsięwzięć należących do grupy I. i II. są bowiem istotnie różne.

Warto pamiętać, że instalacją do przetwarzania odpadów jest, co do zasady stacjonarne urządzenie techniczne, w którym przetwarzane są odpady. Opisywane zagadnienie dotyczy zatem wyłącznie wielkopowierzchniowych obiektów przetwarzania odpadów, w tym tzw. odpadów problemowych, lecz również m.in. zgniatarek (w tym do kartonów i tworzyw sztucznych), prasonożyc, czy granulatorów (np. kabli). Bywa, że moc przerobowa tych urządzeń jest większa niż 10 ton na dobę. Powstaje zatem pytanie, na które trudno w obecnej sytuacji odpowiedzieć - czy w obecnym stanie prawnym instalacje te należy klasyfikować do I. grupy przedsięwzięć? Taka klasyfikacja powodować będzie bowiem nie tylko zmianę właściwości organu wydającego zezwolenie na przetwarzanie odpadów oraz decyzji dostosowawczych, lecz również w przypadku planowanych do realizacji przedsięwzięć konieczność przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko z udziałem społeczeństwa.

Podsumowanie

W obrębie nowego rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć użyto dotychczas nieużywanego w kontekście podziału instalacji do przetwarzania odpadów pojęcia. Dobowa zdolność przyjmowania jako nazwa charakteryzująca instalację do przetwarzania odpadów jest na tyle znaczeniowo odmienna od dotychczasowo używanych parametrów, że ciężko na tym etapie o jednoznaczną konkluzję. Wydaje się jednak, że uściślenie terminologiczne w opisywanym zakresie jest niezbędne, a zatem jest to wyłącznie kwestią czasu. Ujednolicenie znaczenia użytego zwrotu jest potrzebne do jednolitego stosowania prawa w obrębie całego kraju. Bez przyjęcia konkretnego znaczenia i bez ujednolicenia pojmowania użytego zwrotu może okazać się bowiem, że ta sama instalacja, w zależności od województwa, czy powiatu, na terenie którego jest umiejscowiona, klasyfikowana będzie do różnych grup przedsięwzięć.

Stan prawny na dzień: 27.05.2020 r.

Wykorzystane akty normatywne oraz inne źródła:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U., poz. 1839);

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 71) – akt nieobowiązujący;

Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 283 z późn. zm.);

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1396 z późn. zm.);

Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 797 z późn. zm.)

Autor: Adrian Zając Kancelaria Radców Prawnych Tomasz Czapczyński Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita".

Rozporządzenie to dzieliło przedsięwzięcia na dwie grupy: 1) mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (dalej: „I. grupa przedsięwzięć") oraz 2) mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (dalej: „II. grupa przedsięwzięć"). Instalacje do przetwarzania odpadów niebezpiecznych klasyfikowane były do grupy I., te w ramach funkcjonowania których przetwarzano odpady inne niż niebezpieczne zaliczano natomiast do grupy II. Obecnie natomiast na gruncie rozporządzenia z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (dalej również jako: „nowe rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć") dokonano całkowicie innego rozróżnienia dzieląc instalacje do przetwarzania odpadów według nowego kryterium podziału. Kryterium tym jest dobowa zdolność przyjmowania odpadów. Te instalacje, których dobowa zdolność przyjmowania odpadów jest większa niż 10 ton klasyfikowane są obecnie do I. grupy przedsięwzięć. Te, które nie przekraczają tej wartości pozostaną w grupie II.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami