Rozporządzenie to dzieliło przedsięwzięcia na dwie grupy: 1) mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (dalej: „I. grupa przedsięwzięć") oraz 2) mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (dalej: „II. grupa przedsięwzięć"). Instalacje do przetwarzania odpadów niebezpiecznych klasyfikowane były do grupy I., te w ramach funkcjonowania których przetwarzano odpady inne niż niebezpieczne zaliczano natomiast do grupy II. Obecnie natomiast na gruncie rozporządzenia z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (dalej również jako: „nowe rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć") dokonano całkowicie innego rozróżnienia dzieląc instalacje do przetwarzania odpadów według nowego kryterium podziału. Kryterium tym jest dobowa zdolność przyjmowania odpadów. Te instalacje, których dobowa zdolność przyjmowania odpadów jest większa niż 10 ton klasyfikowane są obecnie do I. grupy przedsięwzięć. Te, które nie przekraczają tej wartości pozostaną w grupie II.
Niejasność terminologiczna
Dotychczasowe rozporządzenie posługiwało się powołanym pojęciem dobowej zdolności przyjmowania odpadów wyłącznie do określenia parametrów składowisk odpadów lub innych obiektów unieszkodliwiania. W zakresie innych niż składowiska instalacji do przetwarzania odpadów ustawodawca w obrębie różnych aktów prawa, w tym w ramach ustawy o odpadach, posługiwał się natomiast odrębnym pojęciem - mocą przerobową instalacji. Interpretując zatem przepisy nowego rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć konieczne jest ustalenie, co w opisywanym przypadku ustawodawca miał na myśli. Ze względu na obowiązujący zakaz wykładni synonimicznej oba użyte zwroty muszą mieć odrębne znaczenie. W związku z powyższym czym innym będzie moc przerobowa instalacji a czym innym dobowa zdolność przyjmowania odpadów.
Czytaj także: Nowe pomysły na gospodarkę odpadami komunalnymi: koniec monopolu RIPOK
By móc dokonać właściwej klasyfikacji konieczne jest zatem ustalenie znaczenia pojęcia – dobowej zdolności przyjmowania. Czy jest ona parametrem charakteryzującym możliwości magazynowe instalacji, czy może zdolność przerobową tej instalacji, a może charakteryzuje ona zupełnie inny parametr funkcjonowania instalacji?
Konsekwencje błędnej klasyfikacji
Przypomnieć warto, że dokonane w 2018 r. zmiany ustawy o odpadach zobligowały wszystkie podmioty prowadzące profesjonalną działalność w zakresie gospodarki odpadami do złożenia tzw. wniosków dostosowawczych. Zmiany w klasyfikacji przedsięwzięć spowodowały, że ustalenie organu właściwego w sprawie stało się bardziej skomplikowane niż dotychczas. Z dużym prawdopodobieństwem założyć można, że w wielu przypadkach może dojść do zmiany organu właściwego do wydawania decyzji z zakresu gospodarki odpadami. Przyjmowane bez większej refleksji przez niektóre organy administracji publicznej założenie o tożsamości pojęcia dobowej zdolności przyjmowania z mocą przerobową powodować może nieuprawnione przekazanie wniosku do innego organu. Zagadnienie to jest szczególnie istotne albowiem decyzja wydana niezgodnie z właściwością jest nieważna.