W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się informacja o pracach nad zmianami do ustawy o transporcie kolejowym.
Czytaj też: NSA w pełnym składzie: bez uchwały ws. gruntów PKP
Rząd proponuje w niej uchylić ust. 3 w art. 17a przepisów wprowadzających ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych. Uregulowanie wyłącza obligatoryjność wszczęcia przez wojewodę z urzędu postępowań w sprawie potwierdzenia nabycia przez gminy własności nieruchomości Skarbu Państwa w trybie tej ustawy. Zmiana ma zmniejszyć obciążenie urzędów wojewódzkich oraz zapobiegać procesom komunalizacji gruntów Skarbu Państwa, w szczególności zajętych pod infrastrukturę kolejową. Dziś to duży problem. Według danych Prokuratorii Generalnej RP toczy się ok. 55 postępowań komunalizacyjnych w tej sprawie. Samorządy posiłkują się korzystnym dla siebie orzecznictwem sądów administracyjnych.
Prezes Prokuratorii Generalna (dalej: PG) chciał, by NSA zrewidował swoje poglądy wyrażone w dwóch wcześniejszych uchwałach podjętych w składzie siedmiu sędziów w 2017 i 2018 r. Wynika z nich, że jeżeli PKP nie mają dokumentów potwierdzających tytuł prawny do gruntów kolejowych, doszło do ich komunalizacji. Chodzi konkretnie o dokumenty wymienione w art. 38 ust. 2 ustawy z 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Lista jest krótka, znajdują się na niej: decyzja o zarządzanie, umowa o oddanie w użytkowanie oraz umowa o nabycie nieruchomości.
Zdaniem PG wcześniejsze uchwały NSA wciągnęły PKP w pułapkę prawną. Przed laty nikt się nie spodziewał, że dojdzie do przemian społeczno-ustrojowych ani że grunty kolejowe mogą nie być w zarządzie PKP. Tych decyzji i umów PKP dziś nie mają. To nie znaczy jednak, że nie są to już grunty kolejowe.