Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął w interpretacji z 28 kwietnia 2016 r. (IBPB-1-3/4510-144/16/SK) możliwość odliczenia kosztów podatkowych w formie amortyzacji.
Z pytaniem zwróciła się komunalna spółka prawa handlowego, której założycielem i 100-proc. udziałowcem jest gmina. Spółka powstała z przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie uchwały rady miejskiej z listopada 2013 r. Wszystkie udziały zostały objęte przez gminę. Wniesienie mienia zakładu do spółki stanowiło wniesienie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego. Przekształcenie nastąpiło na podstawie art. 22 i 23 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Nowo powstała spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego. Oznacza to, że przejęła należności i zobowiązania likwidowanego zakładu, pracownicy zakładu stali się pracownikami spółki, składniki mienia przekształcanego zakładu stały się majątkiem spółki. Mienie przekształconego zakładu budżetowego objęło środki trwałe wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych likwidowanego zakładu. Chodzi o składniki nabyte przez zakład ze środków pochodzących z dotacji przekazanej przez gminę oraz środki trwałe przejęte w trwały zarząd. Zakład budżetowy nie dokonywał amortyzacji podatkowej składników majątku wniesionych jako wkład niepieniężny do spółki, gdyż zakład nie posiadał osobowości prawnej, a mienie zakładu stanowiło majątek gminy.
Spółka zapytała, czy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wniesionych przez gminę na pokrycie kapitału zakładowego w związku z likwidacją i przekształceniem zakładu w spółkę. Zapytała też, czy ma prawo do odpisów od środków trwałych nabytych przez zakład z dotacji przekazanej przez gminę, które nie były amortyzowane podatkowo w zlikwidowanym zakładzie.
Dyrektor Izby Skarbowej przypomniał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Określona grupa wydatków, w tym związana z finansowaniem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (ich nabyciem czy wytworzeniem) może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne. Wynika to z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT. Stosownie do art. 16a ust. 1 tej ustawy o CIT, amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania: budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością; maszyny, urządzenia i środki transportu oraz inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.
Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że w odniesieniu do środków trwałych zakupionych przez zakład budżetowy z dotacji, należy zastosować art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT. Kosztem podatkowym nie mogą być odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych od tej części ich wartości, która została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że spółka, będąca następcą prawnym przekształcanego zakładu budżetowego, nie ma prawa do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych z dotacji.