Warto w pierwszej kolejności odnieść się do stosownych regulacji prawnych ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.). Na szczególną zaś uwagę zasługuje art. 7 tej ustawy. Ustawodawca zawarł w nim katalog zadań własnych gminy, który ma charakter otwarty. Z ust. 1 ww. regulacji wynika m.in., że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; ochrony zdrowia; pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; czy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Z podanego katalogu zadań faktycznie nie wynika, że do zadań gminy należą sprawy związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi. Należy jednak zauważyć, że wspomniany katalog ma charakter otwarty, więc do zadań własnych mogą być zaliczane także inne zadania, gdy to wynika z regulacji szczególnych. Zresztą ma to potwierdzenie w ust. 2, gdzie postanowiono, że – ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.