- Z powodu większych wydatków z budżetu, spowodowanych COVID-19, radni chcą wycofać się z podwyższonego poziomu dotacji dla niepublicznych przedszkoli czyli z 90 proc. podstawowej kwoty dotacji. Czy będzie to zgodne z prawem? Czy przepisy ustawy tzw. tarczy antykryzysowej na to zezwalają? Czy potrzebne jest nowe ustalenie na poziomie ustawowym czyli 75 proc. podstawowej kwoty dotacji?
Tarcza antykryzysowa nie wprowadziła modyfikacji przepisów ujętych w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych (u.f.z.o.), dotyczących dotowania niepublicznych placówek oświatowych, w tym przedszkoli. Jednak gmina może wprowadzić zmiany w systemie dotacyjnym. Punktem wyjścia w ocenie prawnej podanej problematyki będzie jednak tylko ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Z kontekstu wskazanego opisu wnioskować należy, że rada miejska przyjęła specjalną uchwałę, zapewne w trybie art. 39 ust. 1 pkt 2 u.f.z.o. Z tej regulacji wynika z kolei, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, może wyrazić zgodę na udzielenie dotacji, o której mowa m.in. w 17 ust. 3 (chodzi tu o niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymującym z na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75 proc. podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy) – w wysokości wyższej niż owe 75 proc. podstawowej kwoty dotacji. Niewątpliwie więc rada miejska mogła ustanowić dotację na poziomie np. 90 proc. podstawowej kwoty dotacji.