Okres zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej nie we wszystkich obszarach jest czasem uśpienia firmy. Właściciele firm nie podejmują wtedy działań w zakresie bieżącej działalności, co wiąże się zazwyczaj z przerwą w sporządzaniu bieżących deklaracji podatkowych. Nie opłacają także składek ZUS. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy, którzy zgłosili zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej, są zwolnieni ze wszystkich obowiązków związanych z prowadzeniem firmy. Zawieszenie pozostaje bowiem bez wpływu na obowiązek wywiązywania się z przyjętych przez przedsiębiorcę zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym. Tak więc pomimo faktycznego zawieszenia aktywności prowadzonej firmy przedsiębiorcy ponoszą wiele, nierzadko znacznych, wydatków związanych ze swoją działalnością. Wydatki te mogą wynikać z zawartych umów terminowych (np. umowy najmu, leasingu, umowy telekomunikacyjne) czy też z bieżących kosztów utrzymania składników majątku firmowego (np. wydatki na ogrzewanie budynku firmowego, polisa OC czy obowiązkowy przegląd firmowego samochodu).