Czy okres nieopłacania składek przez pracodawcę będzie uwzględniony przy ustalaniu prawa do emerytury i jej wysokości? – pyta czytelnik.
Odpowiadając na to pytanie, trzeba odwołać się do art. 50 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 963 ze zm.; dalej: ustawa o sus). Zgodnie z nim od 2006 r. ZUS do 31 sierpnia każdego roku musi przesłać ubezpieczonemu urodzonemu po 31 grudnia 1948 r. informację o zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego składkach ogółem, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy o sus, według stanu na 31 grudnia poprzedniego roku. To tzw. informacja o stanie konta. Zgodnie z art. 41 ust. 8 ustawy o sus pracodawca udostępnia ją na formularzu ZUS RMUA lub w innej formie zawierającej dane jak na ZUS RMUA.
RMUA jest przekazywany pracownikom w podziale na poszczególne miesiące za rok ubiegły do 28 lutego roku następnego. Etatowiec może jednak wnioskować o częstsze wydawanie tego dokumentu. Firma musi go wydać na żądanie zatrudnionego, nie częściej jednak niż raz na miesiąc.
Prostowanie danych
Jeżeli po otrzymaniu danych o stanie konta ubezpieczony stwierdzi, że nie zostały na nim zewidencjonowane wszystkie należne składki emerytalne lub zewidencjonowano je w niewłaściwej wysokości, powinien zgłosić do płatnika składek wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS w dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie lub o przekazanie brakujących dokumentów. Robi to na piśmie lub do protokołu. Płatnik składek ma obowiązek pisemnie zawiadomić ubezpieczonego o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych w ciągu 60 dni od jego otrzymania. Jeśli uwzględni to pismo, koryguje błędy lub uzupełnia brakujący dokument związany z ubezpieczeniami w ciągu 30 dni od przekazania zainteresowanemu informacji o sprostowaniu danych.
Postępowanie wyjaśniające
Gdy zaś pracodawca nie uwzględnia prośby albo gdy płatnik już nie istnieje, ubezpieczony powinien złożyć we wskazanej przez ZUS jednostce organizacyjnej wniosek o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Przedstawia jednocześnie dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek emerytalnych oraz kopię informacji o sprostowanie danych.