Ustalając wysokość zasiłku należnego pracownikowi, płatnicy często mają kłopot z uwzględnieniem w podstawie jego wymiaru dodatkowych składników. Najczęściej sami sobie to zawdzięczają. Powodem tego są bowiem zwykle skomplikowane zasady przyznawania premii lub nagrody zapisane w regulaminie wynagradzania albo też ich brak. Druga przyczyna to decyzja o zmianach regulaminu wynagradzania.
Takie modyfikacje mogą mieć duże znaczenie przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku. Sprawdzając, czy w tej podstawie trzeba uwzględnić dany składnik wynagrodzenia, należy się bowiem kierować przede wszystkim zapisami w regulaminie wynagradzania obowiązującym w danej firmie. Decyduje on również o tym, w jaki sposób ewentualnie uwzględnić dany składnik – tj. czy premię lub dodatek uzupełnić czy może przyjąć w kwocie faktycznie wypłaconej.
- Zgodnie z dotychczas obowiązującym regulaminem wynagradzania premie przyjmowaliśmy do podstawy wymiaru zasiłku w kwocie faktycznie wypłacanej, bez uzupełniania (za czas choroby była zmniejszana nieproporcjonalnie). Od 1 sierpnia 2015 r. regulamin się zmienił. Obecnie premia jest składnikiem zmniejszanym proporcjonalnie za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy i jest uwzględniana w podstawie zasiłkowej w wysokości uzupełnionej. Czy pracownikom, którzy zachorowali już po 1 sierpnia, mamy inaczej liczyć podstawę zasiłkową niż tym, którzy stali się niezdolni do pracy jeszcze przed tą zmianą i nadal przebywają na zasiłku? – pyta czytelnik.
Tak.
Ponieważ nowe zasady wyliczania premii miesięcznej obowiązują od 1 sierpnia 2015 r., do podstawy wymiaru zasiłku można wliczyć premię w wysokości uzupełnionej o usprawiedliwioną nieobecność w pracy tylko za miesiące przypadające po zmianie regulaminu. Za wcześniejsze miesiące – do lipca 2015 r. włącznie – trzeba ją nadal wliczać w stawce faktycznie wypłaconej, bez wcześniejszego uzupełniania.