Zatrudniłem pracownicę od 1 lipca 2105 r. do 31 grudnia 2016 r. ZUS 10 marca br. wydał decyzję, w której zobowiązał mnie do zwrotu nienależnie wypłaconego jej zasiłku chorobowego od 3 września do 23 grudnia 2015 r. (zwolnienie lekarskie – ciąża), a zasiłek wypłacono na mój wniosek (płatnika składek). Wcześniej ZUS wydał decyzję i podał, że pracownica nie podlega ubezpieczeniom społecznym od 1 lipca 2015 r. Ustalił, że umowę o pracę zawarliśmy dla pozoru w celu uzyskania świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy ZUS zasadnie żąda ode mnie (pracodawcy) zwrotu zasiłku chorobowego? – pyta czytelnik.
Nie. Zgodnie z art. 84 ust. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa o sus), jeżeli pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu tych świadczeń wraz z odsetkami obciąża odpowiednio płatnika składek lub inny podmiot. Z kolei art. 84 ust. 1 ustawy o sus wskazuje, że do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia z ubezpieczeń społecznych obowiązana jest osoba, która je nienależnie pobrała.
Za nienależnie pobrane świadczenia uważa się m.in. te przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzania w błąd organu wypłacającego świadczenia przez osobę pobierającą świadczenia (art. 84 ust. 2 ustawy o sus).
Kto wziął, ten oddaje
Sąd Najwyższy w wyroku z 10 czerwca 2008 r. (I UK 376/07) wskazał m.in., że obowiązek zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń z ubezpieczeń społecznych obciąża płatnika składek w myśl art. 84 ust. 6 ustawy o sus tylko wtedy:
- gdy ich pobranie spowodowane zostało przekazaniem przez niego nieprawdziwych danych wpływających na prawo do świadczeń lub ich wysokość,