Zawarliśmy z naszym pracownikiem umowę-zlecenie do 30 września 2016 r. Czynności, które ma wykonywać na jej podstawie, nie wchodzą w zakres obowiązków pracowniczych. Czy od umowy-zlecenia powinniśmy opłacać składki tylko na ubezpieczenie zdrowotne? – pyta czytelnik.
Nie. Przychód ze umowy-zlecenia, którą pracodawca zawarł z własnym pracownikiem, należy doliczyć do jego zarobków z umowy o pracę. Tak ustalona kwota stanowi podstawę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne tej osoby.
Szczególna sytuacja
Jeśli pracownik zawiera ze swoim pracodawcą dodatkowo umowę-zlecenie, nie mają zastosowania reguły rozstrzygania zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych, określone w art. 9 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 121 ze zm.). Do celów ustalenia obowiązku ubezpieczeń takiego zleceniobiorcę uznaje się za pracownika.
Zawarcie zlecenia, jak każdej innej umowy cywilnoprawnej, z własnym pracownikiem rodzi zatem obowiązek odprowadzenia od niej wszystkich składek ZUS. Podwładny podlega obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom społecznym: emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu, ubezpieczeniu zdrowotnemu, obowiązkowe są również składki na FP i FGŚP. Firma zatrudniająca pracowników w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze musi ponadto odprowadzać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych od każdej umowy cywilnoprawnej zawartej z własnym pracownikiem, za którego opłaca składkę na ten fundusz. Nie ma w tym przypadku znaczenia, jaką pracę wykonuje on na podstawie kontraktu.
Bez formalności
Takiego zleceniobiorcy pracodawca nie zgłasza odrębnie do ubezpieczeń. W ZUS figuruje on wyłącznie z kodem tytułu ubezpieczenia pracowniczego. Uzyskany przez niego przychód z umowy cywilnej wykazuje się zaś w imiennym raporcie miesięcznym, sumując go z zarobkiem ze stosunku pracy (zob. uchwała Sądu Najwyższego z 2 września 2009 r., II UZP 6/09, OSNP 2010/3–4/46). Również składki z obu umów sumuje się i wykazuje zbiorczo w raporcie i deklaracji RCA.