Zaległości w ZUS w płaceniu składek na ubezpieczenia pracowników ma niejedna firma. Choć podlegają one ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub egzekucji sądowej, nie zawsze się to udaje. Nie powinno się to jednak odbijać na sytuacji osób, za które zakład pracy składek nie opłacił.
Dane dla ZUS i pracownika
W myśl art. 41 ust. 1 pkt 8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 963 ze zm.; dalej: ustawa o sus), płatnik składek przekazuje do ZUS imienne raporty miesięczne, po upływie każdego miesiąca kalendarzowego, w terminie ustalonym dla rozliczania składek.
Informacje zawarte w raportach przekazywanych do ZUS, płatnik składek przekazuje również ubezpieczonemu w podziale na poszczególne miesiące, za rok ubiegły w terminie do 28 lutego roku następnego, w celu ich weryfikacji. Zatrudniony może jednak prosić o takie zestawienie nawet co miesiąc. Płatnik przekazuje je na piśmie, lub – za zgodą pracownika – w formie dokumentu elektronicznego, na formularzu ZUS RMUA lub w innej postaci.
Każdy ubezpieczony może też sprawdzić stan swojego konta bezpośrednio w ZUS.
W razie wykrycia nieprawidłowości, pracownik powinien w pierwszej kolejności zwrócić się o sprostowanie do zakładu. Wniosek składa na piśmie lub do protokołu w terminie 3 miesięcy od otrzymania informacji. Na jego rozpatrzenie firma ma 60 dni (gdy pracownik dopatrzy się braku składek na koncie w ZUS), a gdy dotyczy to niezgodności w informacji – np. RMUA – pracodawca ma miesiąc na sprawdzenie, czy przekazał do ZUS prawidłowe dane i odpowiedź podwładnemu.