Spóźnienie z wnioskiem pozbawi macierzyńskiego z biznesu - wyrok SN

Przyznanie prawa do zasiłku macierzyńskiego osobie prowadzącej działalność gospodarczą za okres po wykorzystaniu części odpowiadającej wymiarowi urlopu macierzyńskiego wymaga składania wniosków w terminach określonych w przepisach ubezpieczeniowych.

Publikacja: 02.02.2017 04:00

Tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z 28 listopada 2016 r. (II UK 413/15).

ZUS odmówił wnioskodawczyni prawa do uzupełniającej części zasiłku macierzyńskiego z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za okres ustalony przepisami kodeksu pracy jako okres:

- dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz

- urlopu rodzicielskiego.

Bezpośrednio po wykorzystaniu zasiłku za czas urlopu macierzyńskiego (od 1 stycznia 2012 r.) kobieta miałaby prawo do świadczenia za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego w wymiarze 4 tygodni. Wniosek o przyznanie zasiłku z tego tytułu powinna jednak złożyć nie później niż do dnia zakończenia okresu, za który przysługiwało jej świadczenie za czas dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Okres pobierania świadczenia upłynął 15 listopada 2013 r., a wniosek o przedłużenie jego wypłaty wpłynął do ZUS dopiero 8 stycznia 2014 r. Jednocześnie ZUS uznał, że nie było przeszkód do jego złożenia w terminie.

Wnioskodawczyni, zaskarżając tę decyzję, wskazała, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zawarła umowę z księgową, która miała przygotować wnioski do ZUS o przyznanie zasiłku macierzyńskiego. Odwołująca uzyskała informację, że wniosek nie został wysłany, gdy nie otrzymała zasiłku. Stąd 8 stycznia 2014 r. złożyła wniosek o jego wypłatę, wnosząc o przywrócenie terminu.

Wyrokiem z 2014 r. sąd rejonowy zmienił zaskarżoną decyzję i przyznał wnioskodawczyni prawo do żądanej części zasiłku macierzyńskiego. Sąd okręgowy wyrokiem oddalił apelację ZUS, podzielając ustalenia faktyczne i rozważania prawne sądu pierwszej instancji. Sąd okręgowy wskazał, że w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą zgodnie z § 18 pkt 2 i § 18a pkt 3 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2014 r., poz. 1594; dalej: rozporządzenie) warunkiem uzyskania stosownego zasiłku związanego z macierzyństwem jest wniosek ubezpieczonego złożony płatnikowi zasiłku macierzyńskiego przed terminem rozpoczęcia korzystania z tego świadczenia. Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy zasiłkowej, roszczenie o wypłatę zasiłku macierzyńskiego przedawnia się po upływie 6 miesięcy od ostatniego dnia okresu, za który to świadczenie przysługuje. Oznacza to, że osoba uprawniona do zasiłku macierzyńskiego za czas urlopu macierzyńskiego, która chce zachować roszczenie o wypłatę świadczenia za czas odpowiadający pozostałym urlopom, ma obowiązek złożyć wniosek o przyznanie i wypłatę zasiłku macierzyńskiego w okresie 6 miesięcy licząc od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek jej przysługuje. W ocenie sądu okręgowego określenie terminu do złożenia wniosku o wypłatę tego świadczenia zawarte w § 18 pkt 2 i w § 18a pkt 2 rozporządzenia dla ubezpieczonych niebędących pracownikami nastąpiło z przekroczeniem materii ustawowej (upoważnienia ustawowego zawartego w ustawie zasiłkowej). To, że wnioskodawczyni złożyła taki wniosek po terminie, nie ma znaczenia prawnego.

Od wyroku sądu okręgowego ZUS złożył skargę kasacyjną, zarzucając w niej m.in. naruszenie przepisów prawa materialnego przez błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie:

- § 18 pkt 2 i § 18a pkt 2 rozporządzenia,

- art. 29 ust. 5 oraz art. 67 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego,

wskutek przyjęcia, że osoba niebędąca pracownikiem uprawniona do zasiłku macierzyńskiego za czas urlopu macierzyńskiego, która chce zachować roszczenie o uzupełniający zasiłek macierzyński, ma obowiązek złożyć wniosek o przyznanie i wypłatę zasiłku macierzyńskiego w okresie 6 miesięcy liczonego od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje.

Sąd Najwyższy 28 listopada 2016 r. (II UK 413/15) uwzględnił skargę i uchylił wyrok sądu okręgowego, przekazując sprawę temu sądowi do ponownego rozpoznania.

Komentarz eksperta

Grzegorz Trejgel, radca prawny w Kancelarii Prawa Pracy Wojewódka i Wspólnicy sp.k.

W tym wyroku SN wskazał na wadliwość wykładni prezentowanej przez sąd okręgowy. Określił, że przewidziane w § 18 pkt 2 i § 18a pkt 3 rozporządzenia terminy mają charakter terminów prawa materialnego, a ich niezachowanie uniemożliwia skuteczne dochodzenie roszczeń dotyczących zasiłków związanych z macierzyństwem. Nietrafne jest stanowisko, iż wyłączną podstawę ustalenia prawa do dochodzonych świadczeń jest art. 29 ust. 5 ustawy zasiłkowej, zaś kwestię przedawnienia tego prawa reguluje art. 67 ust. 1 tej ustawy, przyjmując że „określenie terminu do złożenia wniosku o wypłatę świadczenia w § 18 pkt 2 i § 18a pkt 3 rozporządzenia (...) nastąpiło z przekroczeniem materii ustawowej (...)". Założenie to nie może zostać podzielone. Zgodnie z § 18 pkt 2 i § 18a pkt 3 rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym w okolicznościach sprawy, warunkiem koniecznym i jednym z dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego za okres dodatkowego urlopu macierzyńskiego (dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego) i urlopu rodzicielskiego – w przypadku ubezpieczonego niebędącego pracownikiem – jest złożenie płatnikowi wniosku o wypłatę zasiłku macierzyńskiego przed terminem rozpoczęcia korzystania z tego zasiłku za okres ustalony przepisami kodeksu pracy.

Pierwszy z wymienionych przepisów, w jego brzmieniu pierwotnym, obowiązującym w okresie od 9 maja 2012 r. do 25 listopada 2013 r., był przedmiotem kontroli dokonanej przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 24 marca 2015 r. (P 42/13, OTK-A 2015 nr 3, poz. 33). W wyroku tym TK orzekł, że przepis ten w zakresie, w jakim określa termin do złożenia wniosku o wypłatę zasiłku macierzyńskiego, jest zgodny z Konstytucją. Oznacza to w okolicznościach sprawy, że § 18 pkt 2 rozporządzenia, również w zakresie oznaczonego w nim terminu, nie został wydany z przekroczeniem delegacji ustawowej i nie można przyjąć, że przepis ten nie mógł wprowadzić terminu prawa materialnego, którego niedochowanie powodowałoby utratę prawa do zasiłku macierzyńskiego.

Po nowelizacji rozporządzenie określało w osobnych paragrafach: w dotychczasowym § 18 (pkt 2) – dowody stanowiące podstawę przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, a w nowym § 18a (pkt 3) – dowody stanowiące podstawę do przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu rodzicielskiego. W § 18a pkt 3 wprowadzono przy tym identyczny z występującym uprzednio w § 18 pkt 2, materialnoprawny termin złożenia wniosku o przyznanie i wypłatę zasiłku macierzyńskiego. Przepisy te obowiązywały w okresie istotnym dla rozstrzygnięcia sprawy.

Ubieganie się o zasiłek jest fakultatywne. Chcąc zatem uzyskać to świadczenie, ubezpieczony niebędący pracownikiem musi zwrócić się do jego płatnika z odpowiednim wnioskiem. W przypadku osób innych niż pracownicy prawodawca przesądził, że ma to być wniosek o przyznanie i wypłatę zasiłku.

Stąd też, chcąc skorzystać ze świadczeń zasiłkowych za kolejne okresy, wnioskodawczyni powinna – stosownie do § 18 pkt 2 i § 18a pkt 3 rozporządzenia – przed terminem rozpoczęcia korzystania z tych zasiłków złożyć w ZUS będącym ich płatnikiem wniosek o te świadczenia, czego jednak nie uczyniła. Takie zasady przyznawania świadczeń obowiązywały do 1 stycznia 2016 r.

Tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z 28 listopada 2016 r. (II UK 413/15).

ZUS odmówił wnioskodawczyni prawa do uzupełniającej części zasiłku macierzyńskiego z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za okres ustalony przepisami kodeksu pracy jako okres:

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów