Do Sejmu wpłynął projekt, który przewiduje wykreślenie z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych art. 47 ust. 10c–10g.

Te przepisy przewidują nałożenie opłaty dodatkowej na przedsiębiorcę w razie nieterminowego lub błędnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, zgłoszenia płatnika składek, złożenia imiennego raportu miesięcznego, deklaracji rozliczeniowej, dokumentu płatniczego lub zlecenia płatniczego. Pod warunkiem jednak, że przez to ZUS spóźnił się z przekazaniem należnych składek emerytalnych do OFE.

W praktyce okazało się jednak, że ZUS wydaje rocznie około 12,3 tys. decyzji wymierzających przedsiębiorcom opłatę dodatkową, która średnio wyniosła ok. 14 zł. Koszty takiego postępowania były więc często wyższe od egzekwowanych kwot. Szacunkowy koszt wydania jednej decyzji w tym okresie wynosił ponad 57 zł. ZUS zatem musi dołożyć do tego rocznie ok. 0,5 mln zł.

Wykreślenie tych przepisów z ustawy powinno więc przynieść oszczędności przedsiębiorcom i ZUS, a także zmniejszyć biurokrację związaną z rozliczaniem składek.

etap legislacyjny: przed pierwszym czytaniem w Sejmie