Mijający rok był w wielu polskich firmach nie tylko okresem podwyżek płac, ale także wzrostu wydatków na świadczenia pozapłacowe, czyli benefity, które pomagają zwiększyć motywację i lojalność pracowników. Wartość polskiego rynku tych świadczeń sięgnie 10,8 mld zł, co oznacza 5-proc. wzrost w porównaniu z 2015 r. – szacuje firma Benefit Systems i ARC Rynek i Opinia w raporcie, do którego dotarła „Rz".
– Na wzrost wartości rynku wpływ ma pozytywna zmiana na rynku pracy oraz rosnąca potrzeba dodatkowych świadczeń, które przyciągają nowych pracowników oraz zatrzymują zatrudnionych. Obserwujemy również zmianę w podejściu firm do rozwiązań, które zwiększają atrakcyjność firmy w oczach pracowników, szczególnie młodych, dla których ważne jest podejście pracodawcy work-life balance czy też wspierania zdrowego oraz aktywnego stylu życia – komentuje wyniki raportu Emilia Rogalewicz, dyrektor działu relacji z klientami w Benefit Systems.
Skusić informatyka
Wzrost wydatków na świadczenia pozapłacowe widać zresztą w wynikach same Benefit Systems; jej flagowy produktu (karta MultiSport) na koniec III kwartału br. miał ok. 690 tys. użytkowników, o 127 tys. więcej niż rok wcześniej. Według raportu, który szacuje wartość rynku na podstawie badania przeprowadzonego w firmach zatrudniających co najmniej dziesięć osób, w tym roku nie tylko wzrosła średnia wartość benefitów na osobę, ale też odsetek pracowników nimi objętych – do 88 proc.
W sektorach, gdzie konkurencja o kandydatów do pracy jest największa, np. w nowoczesnych usługach dla biznesu czy w IT, zarówno oferta, jak i zasięg benefitów są jeszcze większe. Według badania firmy doradczej Sedlak & Sedlak 95 proc. etatowych pracowników branży IT (i spora część tych na kontrakcie) ma zapewnioną dodatkową opiekę medyczną i zajęcia sportowo-rekreacyjne.
– Kandydaci z branży IT oczekują elastycznych godzin pracy, pracy zdalnej i wiedzą, że w tym zawodzie normą są karty Multisport, kupony lunchowe czy darmowe przekąski. Zwracają też uwagę na wystrój biura, gdzie nie powinno zabraknąć chill-out roomu – wylicza Michał Młynarczyk, prezes Devonshire Investment Group. – Pakiety benefitów są dzisiaj rynkowym standardem. Teraz firmy rywalizują na ich jakość i spójność – dodaje Wojciech Mach, dyrektor zarządzający spółki informatycznej Luxoft Central Europe, która w polskich centrach usług IT oferuje wybór kilkunastu benefitów, w tym samochodowy leasing pracowniczy, opiekę medyczną (wraz z dentystą), karty sportowe, ubezpieczenia na życie i coaching biznesowy. Rodzimy potentat IT Comarch w swojej krakowskiej siedzibie zapewnia pracownikom basen, saunę i siłownię oraz opiekę należącego do grupy centrum medycznego iMed24.