Kontrolerzy ruchu lotniczego pracują głównie na wieży, sprawując pieczę nad przylatującymi i wylatującymi z lotniska samolotami. Jest to bardzo odpowiedzialny zawód, stąd wymaga długiego przygotowania i szczególnych predyspozycji. Szacuje się, że ma je ledwie 1-2 proc. populacji. Staranną selekcją kandydatów zajmuje się w Polsce PAŻP. Jak podaje agencja, na tysiąc ochotników, rekrutację przechodzi średnio 20-25 osób, a z nich ledwie połowa kończy kurs i otrzymuje licencję do uprawiania zawodu.

Aby jednak zdobyć licencję, należy przejść przez około 22-24 miesięcy szkolenia, które obejmuje wiedzę teoretyczną, jak i pracę na symulatorze i praktyczną naukę na stanowisku pod opieką instruktora. Koszt całego szkolenia sięga 0,8-1,0 mln zł.

Zarobki wynagradzają jednak trudy dostania się do wieży kontroli lotów. Kontrolerzy znający język angielski mogą z łatwością ubiegać się o pracę za granicą, stąd PAŻP musi zaoferować im godne pensje, by uniknąć odpływu wyszkolonych pracowników z kraju. Jak podaje Business Insider Polska, mogą oni liczyć na nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Wysokości wynagrodzeń różnią się w zależności od miejsca pracy, natężenia ruchu, posiadanych kwalifikacji i stażu w zawodzie.

Więcej na: Business Insider Polska