Gienrich Nowożyłow urodził się 27 października 1925 r. w Moskwie. Od 1984 r. był członkiem Akademii Nauk Związku Radzieckiego, a później Rosyjskiej Akademii Nauk. Brał udział w pracach projektowych nad samolotem pasażerskim Ił-14, samolotami szturmowymi Ił-40 i Ił-46 oraz bombowcem Ił-54.
W 1970 roku został mianowany głównym projektantem i szefem biura konstruktorskiego Iljuszyn. Kierował pracami nad Iłem-76, najpopularniejszym radzieckim samolotem transportowym dla wojska i lotnictwa pasażerskiego. Maszynę modyfikował później na transportowe Ił-76MF i Ił-76MD, samolot Ił-76K używany do szkolenia kosmonautów w przejściowych warunkach zerowej grawitacji, latający szpital Ił-76MD i inne.
Odpowiadał również za prace nad Iłem-86, pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim o szerokim korpusie oraz jego wojskową wersją Iłem-80, a także samolotem dalekiego zasięgu Ił-96-300 (specjalnie zmodyfikowanej maszyny używa prezydent Władimir Putin).
Nowożyłow brał również udział w pracach projektowych nad samolotami Ił-103 i Ił-114.
W latach 1974-1989 konstruktor był deputowanym do Rady Najwyższej ZSRR, a 1989-1991 deputowanym ludowym ZSRR.