Iwestycje infrastrukturalne: Rusza rządowy program „Mosty dla regionów"

Samorządy mogą szykować kolejne inwestycje infrastrukturalne. Rusza właśnie rządowy program „Mosty dla regionów", podpisany w lipcu przez premiera Mateusza Morawieckiego.

Aktualizacja: 07.08.2018 11:08 Publikacja: 06.08.2018 09:20

W Polsce wciąż w wielu miejscach przeprawę przez rzeki zapewniają promy.

W Polsce wciąż w wielu miejscach przeprawę przez rzeki zapewniają promy.

Foto: Fotorzepa/Jakub Ostałowski

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju podało w czwartek kryteria, według których oceniane będą wnioski samorządów starających się o dofinansowanie inwestycji. Pierwszy nabór ruszy 16 sierpnia 2018 r. – Samorządy, które zgłoszą się do nas, mogą liczyć na dofinansowanie nawet 80 proc. wartości inwestycji – powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami. Pozostałe 20 proc. ma stanowić wkład własny jednostek samorządowych.

Na program budowy mostów na drogach zarządzanych przez samorządy, czyli gminnych, powiatowych i wojewódzkich, rząd przeznaczył na razie 2,3 miliarda złotych. Inwestycje mają być realizowane do 2025 roku. Wstępnie programem objęto 21 przepraw, w tym pięć na Wiśle w okolicach Kozienic i Maciejowic, Konstancina-Jeziorny i Otwocka, na wysokości Jabłonny i Łomianek oraz pomiędzy gminami Czerwińsk i Leoncin oraz Kazimierz Dolny i Janowiec. Także pięć przepraw zaplanowano na Warcie, m.in. w okolicach Konina, na wysokości Brodnicy, Jarosławia i pomiędzy Obornikami a Obrzyckiem. Cztery przeprawy miałyby powstać na Odrze (m.in. na wysokości Obornik Śląskich), dwie na Bugu (m.in. pomiędzy gminami Dąbrówka i Somianka) oraz po jednej na Narwi, Pilicy, Noteci, rzece Elbląg i na Sanie. Według planów resortu rozwoju to właśnie most na Sanie ma być jedną z pierwszych inwestycji realizowanych w ramach programu. Przeprawa pomiędzy Jarosławiem a Leżajskiem ma być prowadzona przez samorząd województwa podkarpackiego. – Na tym moście zyska cały region, powiat jarosławski, ale także lubaczowski. Inwestycja będzie skomunikowana zarówno z autostradą, jak i drogą ekspresową – powiedział marszałek Podkarpacia Władysław Ortyl. Jak podkreślił, są już wstępne koncepcje drogi wraz z mostem. Na nich będą oparte plany, a później prace projektowe.

Najwięcej na Mazowszu

Z 21 planowanych wstępnie przepraw najwięcej, bo siedem, znajduje się na terenie województwa mazowieckiego, pięć jest położonych na terenie Wielkopolski, po dwie leżą w województwie lubuskim i dolnośląskim. Po jednej znajduje się w województwach łódzkim, warmińsko-mazurskim, lubelskim, podkarpackim i śląskim. Według resortu rozwoju wskazane przeprawy mają być szczególnie ważne dla poprawienia ciągłości sieci dróg zarządzanych przez samorządy. Nie oznacza to jednak, że automatycznie zacznie się w tych miejscach budowa. – Decyzja o realizacji inwestycji zależy od samorządowców – wyjaśnił wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak, który w resorcie pilotuje program mostowy.

Program „Mosty dla regionów" ma być uzupełnieniem inwestycji, jakie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje na europejskiej sieci TEN-T. Wspiera więc średnie i mniejsze miasta znajdujące się poza tą siecią, które potrzebują lepszej dostępności do najważniejszych dróg krajowych. Celem programu jest także poprawa życia lokalnych społeczności – nowe przeprawy na drogach samorządowych będą im ułatwiać i skracać czas dojazdu np. do pracy lub na zakupy. – Chcemy tworzyć szanse do rozwoju dla mniejszych regionów, dla ośrodków powiatowych, a tutaj mosty są szczególnie potrzebne – mówił Morawiecki, podpisując program. Zadeklarował, że będzie to największy program budowy mostów w kraju.

Sfinansują projekty

Samorządy będą mogły przeznaczyć rządową dotację na przygotowanie dokumentacji projektowej. Obejmuje to opracowanie niezbędnych dokumentów zgodnie z wymaganiami przepisów środowiskowych, a następnie projektu budowlanego. Finansowe wsparcie obejmuje również procedurę uzyskania pozwolenia na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – tzw. ZRID. Jednak dla otrzymania dotacji konieczne jest spełnienie kilku warunków. To m.in. przygotowanie dokumentacji do końca 2022 roku, przy czym nie może być ona finansowana z funduszy unijnych, norweskich, szwajcarskich ani z budżetu państwa. Natomiast budowa mostu musi rozpocząć się najpóźniej trzy lata po wydaniu pozwolenia na budowę lub decyzji ZRID.

Nabór wniosków jest otwarty dla wszystkich chętnych samorządów, ale z wyłączeniem miast na prawach powiatu. Potrwa do 29 marca 2019 r.

Pomoże fundusz drogowy

Program „Mosty dla regionów" będzie także wspierać Ministerstwo Infrastruktury, które pracuje nad utworzeniem Funduszu Dróg Samorządowych. Jego uruchomienie zaplanowano na jesień.

Fundusz ma być nowym instrumentem wsparcia samorządów przy budowie zarządzanych przez nie dróg. I będą w nim także zarezerwowane pieniądze na budowę przepraw w ramach programu mostowego. Choć maksymalny poziom dofinansowania będzie wynosił do 80 proc. wartości inwestycji, to rzeczywista wysokość dopłat będzie jednak zależeć od zamożności samorządów. Taki mechanizm ma pozwolić samorządom o najniższych dochodach realizować te przedsięwzięcia, na które nie mogły one wygospodarować do tej pory własnego wkładu.

– Środki funduszu będą pozwalały na zawarcie umów nie tylko na budowę dróg samorządowych, ale i mostów – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Więcej potrzeb niż pieniędzy

Podczas czwartkowej konferencji poświęconej programowi „Mosty dla regionów" Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało także o skali zainteresowania funduszami unijnymi: – Mamy już wnioski o dofinansowanie na kwotę 338 mld zł. Gdybyśmy wszystkie rozpatrzyli pozytywnie, nie byłoby już czego dzielić, bo to 101 procent przyznanej nam puli – powiedział Kwieciński. Do 31 lipca 2018 r. we wszystkich programach na lata 2014–2020 złożono około 89 tys. wniosków o dofinansowanie warte 546,4 mld zł; 337,9 mld zł (w lipcu przybyło 12,4 mld) to dofinansowanie UE.

Z beneficjentami podpisano już umowy na 38 tys. inwestycji. Wartość tych projektów to 325,1 mld zł. Dofinansowanie unijne wyniosło 200,2 mld zł, co stanowi 60 procent dostępnych dla Polski funduszy europejskich.

Wartość rozliczonych już wydatków to ponad 79,1 mld zł, z czego 55,7 mld zł pochodzi z Unii Europejskiej. To 17 procent puli dla Polski na lata 2014–2020.

Opinia

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego

Wykaz priorytetowych mostów nie był konsultowany z województwem wielkopolskim. Nieznane są nam kryteria wyboru. Spośród pięciu w wykazie przepraw w województwie, tylko jedna rekomendowana lokalizacja – pomiędzy gminami Czarnków i Lubasz – pokrywa się z drogą wojewódzką i przeprawą promową przez Noteć w Ciszkowie. W pozostałych czterech lokalizacjach drogi wojewódzkie nie występują. Nieznane są nam kryteria finansowania inwestycji. Nie wiadomo, czy dofinansowaniem objęta ma być budowa samego obiektu, czy również dróg dojazdowych. W przypadku mostu pomiędzy gminami Czarnków i Lubasz przebudowa drogi byłaby niezbędną, a ze względu na teren zalewowy i długość odcinka – bardzo kosztowna. Zamierzamy przedstawić ministerstwu własne rekomendacje przepraw, których budowę uznajemy za priorytetową, a które nie pokrywają się z rządowym wykazem. Chodzi o budowę mostów m.in. w Czarnkowie, Sierakowie, Ślesinie, Białośliwiu czy Żuławce.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju podało w czwartek kryteria, według których oceniane będą wnioski samorządów starających się o dofinansowanie inwestycji. Pierwszy nabór ruszy 16 sierpnia 2018 r. – Samorządy, które zgłoszą się do nas, mogą liczyć na dofinansowanie nawet 80 proc. wartości inwestycji – powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami. Pozostałe 20 proc. ma stanowić wkład własny jednostek samorządowych.

Na program budowy mostów na drogach zarządzanych przez samorządy, czyli gminnych, powiatowych i wojewódzkich, rząd przeznaczył na razie 2,3 miliarda złotych. Inwestycje mają być realizowane do 2025 roku. Wstępnie programem objęto 21 przepraw, w tym pięć na Wiśle w okolicach Kozienic i Maciejowic, Konstancina-Jeziorny i Otwocka, na wysokości Jabłonny i Łomianek oraz pomiędzy gminami Czerwińsk i Leoncin oraz Kazimierz Dolny i Janowiec. Także pięć przepraw zaplanowano na Warcie, m.in. w okolicach Konina, na wysokości Brodnicy, Jarosławia i pomiędzy Obornikami a Obrzyckiem. Cztery przeprawy miałyby powstać na Odrze (m.in. na wysokości Obornik Śląskich), dwie na Bugu (m.in. pomiędzy gminami Dąbrówka i Somianka) oraz po jednej na Narwi, Pilicy, Noteci, rzece Elbląg i na Sanie. Według planów resortu rozwoju to właśnie most na Sanie ma być jedną z pierwszych inwestycji realizowanych w ramach programu. Przeprawa pomiędzy Jarosławiem a Leżajskiem ma być prowadzona przez samorząd województwa podkarpackiego. – Na tym moście zyska cały region, powiat jarosławski, ale także lubaczowski. Inwestycja będzie skomunikowana zarówno z autostradą, jak i drogą ekspresową – powiedział marszałek Podkarpacia Władysław Ortyl. Jak podkreślił, są już wstępne koncepcje drogi wraz z mostem. Na nich będą oparte plany, a później prace projektowe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego