fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Węgiel

Polskie kopalnie przestawiają się na węgiel koksowy

Bloomberg
Krajowe spółki węglowe chcą zwiększać wydobycie surowca stosowanego m.in. do produkcji koksu.

Nadpodaż na rynku węgla energetycznego wpłynęła na istotne zmiany w strategiach węglowych firm. Polscy producenci zwiększają wydobycie węgla koksowego, na który wciąż jest zbyt w Europie. Po dziewięciu miesiącach 2015 r. udział tego surowca w krajowym wydobyciu węgla kamiennego sięgnął już 19 proc., podczas gdy w 2014 r. stanowił 17 proc., a w 2012 r. – 15 proc. (pozostała część to węgiel energetyczny). Problemem są jednak ceny tego surowca, które choć są wyższe od cen węgla dla energetyki, to jednak z kwartału na kwartał notują drastyczne spadki.

Nowe strategie

Liderem na unijnym rynku węgla koksowego jest Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW). Rocznie wydobywa około 10 mln ton tego surowca, który trafia do koksowni i hut stali m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii i Czechach. Przedstawiciele tej spółki na początku grudnia przekonywali, że osią strategii grupy pozostaje koncentracja właśnie na węglu koksowym i nie zamierza ona sprzedawać aktywów związanych z jego produkcją.

– Jest to surowiec strategiczny z punktu widzenia gospodarek Unii Europejskiej. Gros węgla koksowego zużywanego w Europie musi być importowane, a JSW jest jego największym producentem w UE. Inaczej wygląda sytuacja na rynku węgla energetycznego, gdzie mamy do czynienia z nadpodażą – wyjaśniła Katarzyna Jabłońska-Bajer, rzeczniczka JSW.

Swoich sił w tym segmencie próbuje także Kompania Węglowa (KW). W 2015 r. spółka wydobyła 27,2 mln ton węgla, z czego 1,8 mln ton to węgiel koksowy. Prognozy na 2016 r. są bardziej ambitne, bo zakładają produkcję około 2,5 mln ton węgla koksowego.

Zwiększenie wydobycia wymaga dodatkowych robót w kopalniach, m.in. udostępniających i przygotowawczych. – W kopalniach, gdzie występują węgle koksowe, posiadamy zakłady mechanicznej przeróbki węgla umożliwiające przeprowadzenie procesów wzbogacania i dostosowania węgla do wymagań klientów. W niektórych zakładach konieczne są unowocześnienia dla ciągle zwiększających się wymagań odbiorców – dodaje Tomasz Głogowski, rzecznik KW.

W 2015 r. wydobycie węgla koksowego rozpoczął ponadto Katowicki Holding Węglowy, który od razu znalazł nabywców na nowy produkt. Spółka szacuje, że w mijającym roku sprzeda w sumie nieco ponad 65 tys. ton tego surowca, a w 2016 r. nie mniej niż 150 tys. ton.

Kluczowa jest cena

Analitycy zwracają uwagę, że trudno ocenić strategie wszystkich producentów węgla, nie znając dokładnych parametrów jakościowych wydobywanego przez nich surowca koksowego. Nie mają natomiast wątpliwości, że kluczowa dla wyników spółek górniczych będzie cena węgla.

W IV kwartale 2015 r. światowy benchmark dla tego surowca osiągnął wieloletnie minimum na poziomie 89 dolarów za tonę. To o 25 proc. mniej niż w tym samym okresie 2014 r. i aż o 70 proc. mniej niż w szczytowym roku 2011.

Prognozy na 2016 r. też nie są najlepsze. Analitycy przewidują, że ceny węgla koksowego wciąż będą znajdować się pod presją, głównie z uwagi na zmniejszony popyt na ten surowiec płynący z Chin. Paweł Puchalski z DM BZ WBK szacuje, że w I kwartale 2016 r. cena benchmarkowa obniży się o blisko 10 proc. w porównaniu z IV kwartałem 2015 r., do poziomu niewiele ponad 80 dolarów za tonę.

Opinia

Artur Iwański, dyrektor biura analiz rynkowych DM PKO BP

Spółki węglowe powinny się skupić na wydobyciu takiego surowca, którego sprzedaż będzie opłacalna przy zakładanych cenach tego surowca oraz przy możliwych do osiągnięcia kosztach jego wydobycia. Niewątpliwie 2016 r. będzie trudny dla producentów węgla koksowego ze względu na jego niskie ceny. Spodziewam się, że JSW nie obejdzie się bez wsparcia w postaci współinwestora dla kluczowych dla grupy inwestycji albo kupca, który przejmie część udziałów w niektórych spółkach zależnych. Bez takiej pomocy ze strony np. agencji rządowych funkcjonowanie JSW przy obecnych cenach węgla byłoby bardzo trudne.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA