Urzędnik zadzwoni do ciebie, jeśli wpiszesz się do RDK

Zamiast wysyłać powiadomienie w ważnej urzędowej sprawie, urzędnik będzie mógł do nas zadzwonić lub wysłać maila. Warunek: numer telefonu i adres poczty elektronicznej musimy udostępnić w działającym od wczoraj Rejestrze Danych Kontaktowych.

Aktualizacja: 23.12.2019 17:58 Publikacja: 23.12.2019 16:27

Urzędnik zadzwoni do ciebie, jeśli wpiszesz się do RDK

Foto: Adobe Stock

RDK powstał w celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna – obywatel.  Przekazanie danych do Rejestru jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne.

Do tej pory przepisy nie pozwalały dzwonić do petentów w każdej sprawie – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu tradycyjna, papierowa forma komunikacji.

Czytaj też:

- RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług. Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Dodaje, że RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów – sms-y czy e-maile są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż  listy polecone.

Dodatkowo, dzięki RDK urzędy z wyprzedzeniem będą mogły informować np. o upływającym terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Co istotne, na podane adres e-mail i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Co z danymi osobowymi?

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.

Swoje dane w RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy pamiętać o ich aktualizacji.

Jak zaistnieć w RDK

To proste. I możliwe na dwa sposoby:

1. bez wychodzenia z domu, czyli on line.

Wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, trzeba mieć Profil Zaufany.

- Jeśli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy, że wpiszecie dane w odpowiednie pola, zalogujecie się profilem zaufanym. Potwierdzicie dane kodami, które otrzymacie emailem i sms-em i... gotowe! - radzi resort cyfryzacji. - Jeśli nie macie przy sobie telefonu i dostępu do poczty – kody, które otrzymacie są ważne przez 24h. Użyjcie ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

2. offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

RDK powstał w celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna – obywatel.  Przekazanie danych do Rejestru jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne.

Do tej pory przepisy nie pozwalały dzwonić do petentów w każdej sprawie – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu tradycyjna, papierowa forma komunikacji.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona