Zapowiedziana i wielokrotnie odkładana likwidacja obowiązku meldunkowego (ostatecznie miała ona nastąpić 1 stycznia 2018 r.) nie zostanie zrealizowana.
Prawidłowe funkcjonowanie państwa jest możliwe przy założeniu, iż zgłoszenie adresu nadal będzie obowiązkowe. To fragment z uzasadnienia opracowanego przez MSWiA projektu nowelizacji ustawy o ewidencji ludności, która 14 grudnia trafiła do uzgodnień międzyresortowych.
– Projekt ten oznacza, że państwo nie znalazło alternatywnego sposobu na załatwianie ważnych spraw publicznych, i dlatego obowiązek meldunkowy pozostaje – komentuje Grzegorz Kubalski, wicedyrektor biura Związku Powiatów Polskich.
Będzie łatwiej
Nowelizacja wprowadza jednocześnie możliwość dokonywania czynności związanych z zameldowaniem za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
– Obecnie obowiązujące przepisy pozwalają jedynie wymeldować się z miejsca pobytu stałego czy czasowego drogą elektroniczną – wskazuje Tomasz Zdzikot, podsekretarz stanu w MSWiA. – Projekt dopuszcza także możliwość dokonania zameldowania w formie dokumentu elektronicznego, które obecnie dokonuje się wyłącznie osobiście w siedzibie organu gminy – dodaje.