Za pośrednictwem systemu e-PUAP przedsiębiorca wystąpił do starosty powiatowego o wydanie opinii o skoordynowaniu usytuowania sieci gazowej wraz z przyłączem w jednej z miejscowości w woj. łódzkim.
Jednym z załączników do wniosku złożonego elektronicznie była mapa geodezyjna z zaznaczonym przebiegiem projektowanej sieci gazowej. Starosta zażądał jednak dostarczenia w terminie 14 dni co najmniej dwóch egzemplarzy mapy papierowej i ostrzegł, że nieuzupełnienie braków formalnych wniosku spowoduje pozostawienie go bez rozpoznania.
Przedsiębiorca stwierdził, że obowiązek dostarczenia co najmniej dwóch papierowych egzemplarzy planu sytuacyjnego ciąży na wnioskodawcy jedynie wtedy, gdy plan został złożony w postaci nieelektronicznej. W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi zarzucił staroście bezczynność. Starosta poinformował natomiast sąd, że nie ma możliwości technicznych rozpatrywania wniosku w formie elektronicznej. Kwestią dominującą w dokumentacji geodezyjnej jest bowiem określony format przedkładanego dokumentu. Wezwanie do przedłożenia mapy w wersji papierowej było więc w pełni uzasadnione.
Sąd uznał jednak skargę za uzasadnioną i wyznaczył staroście 30-dniowy termin na rozpatrzenie wniosku przedsiębiorcy. Wbrew twierdzeniu starosty wniosek złożony w formie elektronicznej nie miał bowiem braków formalnych, które uzasadniałyby pozostawienie go bez rozpoznania. Przepisy k.p.a. przewidują możliwość wszczęcia i prowadzenia postępowania administracyjnego z wykorzystaniem elektronicznych środków komunikacji. Przedstawienie w formie elektronicznej planu sytuacyjnego z zaznaczonym przebiegiem projektowanej sieci gazowej, sporządzonym na mapie geodezyjnej, uwalniało od obowiązku przedłożenia staroście co najmniej dwóch egzemplarzy tego planu w formie papierowej.
– Sąd nie uwzględnił argumentacji starosty, że nie ma możliwości technicznych odtworzenia mapy przesłanej elektronicznie – powiedział sędzia sprawozdawca Krzysztof Szczygielski. – Odpowiedzialność za zaniechania czy zaniedbania organu administracji publicznej, dotycząca obowiązku dostosowania posiadanej infrastruktury informatycznej do potrzeb obywateli, nie może być przenoszona na stronę postępowania administracyjnego. Wyrok jest nieprawomocny.