VAT: zwolnienie z podatku nie tylko dla klubów

Preferencja w VAT obejmuje nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe. Korzystają z niego także usługi np. zwykłych stowarzyszeń, jeśli nie są nastawione na osiąganie zysku.

Publikacja: 20.12.2017 11:41

VAT: zwolnienie z podatku nie tylko dla klubów

Foto: Adobe Stock

Związek wędkarski posiada odrębną osobowość prawną i jest terenową jednostką Polskiego Związku Wędkarskiego. Zapewnia sobie samodzielnie finansowaną realizację celów statutowych na terenie swojego działania. Jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce. Związek nie jest nastawiony na zysk. Pobierane od zawodników opłaty startowe za udział w organizowanych zawodach wędkarskich pokrywają jedynie koszty związane z uczestnictwem w tych zawodach. Ich organizacja służy popularyzacji idei sportu wędkarskiego oraz integracji środowiska. We wniosku o interpretację związek zajął stanowisko, że organizowane zawody wędkarskie i związane z nimi opłaty startowe, jako usługi ściśle związane ze sportem, świadczone przez stowarzyszenie w ramach realizacji jego celów statutowych, są zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Nie zmienia tego fakt, że związek stracił status polskiego związku sportowego.

Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Stwierdził, że ze zwolnienia o które pyta związek, mogą korzystać jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe, związki stowarzyszeń, związki innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. W ocenie urzędników związek, będący jedynie stowarzyszeniem, nie może z niego korzystać w związku z utratą statusu polskiego związku sportowego.

Związek zaskarżył interpretację i wygrał. WSA w Gorzowie Wielkopolskim uznał, że fiskus dokonał błędnej wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w kontekście dyrektywy 112. Sąd zauważył, że sporne zwolnienie jest wynikiem implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 112. Zgodnie z jego treścią, państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. W ocenie WSA warunkiem skorzystania ze zwolnienia stawianym przez prawodawcę unijnego jest jedynie to, aby podmioty (organizacje) nie były nastawione na osiąganie zysku. Natomiast ustawodawca polski bezprawnie zawęził ten krąg poprzez wskazanie, że zwolnienie obejmuje przedmiotowe usługi, jeżeli są one świadczone przez określone organizacje, m.in. kluby sportowe, związki sportowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Stosując wykładnię prounijną WSA stwierdził, że spornym zwolnieniem objęte są również omawiane usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Skarżący wyraźnie zaś wskazał, że jego działalność nie jest ukierunkowana na osiąganie zysków.

Jak podkreślił sąd, celem spornego zwolnienia jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, tj. aktywności sportowej. Upowszechnienie pewnych pożądanych wzorców zachowania niewątpliwie może nastąpić poprzez zmniejszenie wysokości wynagrodzenia za usługi, które stają się bardziej dostępne. W kontekście tego celu nie ma uzasadnienia zawężanie jego zastosowania do usług świadczonych przez podmioty wskazane w ustawie o sporcie.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 22 listopada 2017 r., sygn. akt I SA/Go 390/17.

—Aleksandra Tarka

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.tarka@rp.pl

Komentarz eksperta

Krzysztof Modzelewski, doradca podatkowy, senior partner w Kancelarii Modzelewski & Partners Tax & Accounting Services

Komentowany wyrok jest jak najbardziej słuszny. Zgodnie z Traktatem UE, normy unijnych dyrektyw powinny być implementowane do polskiego porządku prawnego w sposób pełny. Już na pierwszy rzut oka w art. 43 ust. 1 pkt. 32 ustawy o VAT widać zawężenie zwolnienia określonego w art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 112. Dyrektywa nie uzależnia bowiem zwolnienia od tego, jaki konkretnie podmiot wykonuje czynności nim objęte. Jedyne quasi-podmiotowe ograniczenie zawarte jest w sformułowaniu dyrektywy, że zwolnione powinny być organizacje nienastawione na osiąganie zysku, świadczące niektóre usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Niestety, polski ustawodawca, zresztą nie po raz pierwszy, implementując przepis dyrektywy do polskiej ustawy zawęził zakres oraz cel zwolnienia. Co gorsza, nierzadko formułuje on, w sposób bezpośredni lub pośredni, zakres polskiego przepisu, mającego źródło w prawie unijnym, na podstawie regulacji innych polskich ustaw. Stąd też, w przypadku braku jasności polskiego przepisu, bierze się być może skłonność polskiej administracji skarbowej do sięgania, przy ustaleniu znaczenia i zakresu działania przepisu polskiej ustawy, do innych przepisów prawa krajowego. Tymczasem zakres i cel niejasnego polskiego przepisu należy przede wszystkim ustalać poprzez wykładnię normy unijnej, która stanowi jego podstawę. Rozumiem, że organy podatkowe stosujące prawo nie mogą lub nie potrafią zastosować wykładni prounijnej. Dobrze byłoby jednak, aby zajmował się tym interpretator prawa podatkowego, jakim jest obecnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nie czekając na rozstrzygnięcie tak oczywistych, jak w analizowanym przypadku, niezgodności polskiej ustawy z dyrektywą przez sąd administracyjny.

Związek wędkarski posiada odrębną osobowość prawną i jest terenową jednostką Polskiego Związku Wędkarskiego. Zapewnia sobie samodzielnie finansowaną realizację celów statutowych na terenie swojego działania. Jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce. Związek nie jest nastawiony na zysk. Pobierane od zawodników opłaty startowe za udział w organizowanych zawodach wędkarskich pokrywają jedynie koszty związane z uczestnictwem w tych zawodach. Ich organizacja służy popularyzacji idei sportu wędkarskiego oraz integracji środowiska. We wniosku o interpretację związek zajął stanowisko, że organizowane zawody wędkarskie i związane z nimi opłaty startowe, jako usługi ściśle związane ze sportem, świadczone przez stowarzyszenie w ramach realizacji jego celów statutowych, są zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Nie zmienia tego fakt, że związek stracił status polskiego związku sportowego.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe